Kotor i Montenegro

Vi kom fram til Kotor i Montenegro søndag morgen. Var blitt lovet at vi skulle få en stille og rolig tur dit, men det tok ikke lang tid før det begynte å blåse opp kraftig etter vi hadde seilt fra Dubronovik. Så hele kvelden og natten hadde vi røft vær og sterk vind på havet. Båten beveget seg verre enn verst og jeg tror det var mange som følte seg rimlig sjøsyke etterhvert. Selv valgte jeg å legge meg helt flatt ned rundt midnatt. Eneste som føltes behagelig der og da.

Klokken 06 sto vi opp for å få med oss innseilingen til Kotor, men holdt på blåse bort når vi sto på terrassen vår da. Så det endte med at vi gikk å la oss igjen i stedet for. Når vi våknet igjen klokken 09 var det rolig igjen. Bare mye bølger på havet. En del som da ble bekymret for hvordan vi skulle komme oss inn på land. I Kotor, Montenegro ankrer båten opp ute i havet og de som vil i land blir fraktet inn i tender, livbåter eller andre små båter. Men det var ikke noe problem å sitte i en liten båt de 20 minuttene det tok inn. Det gikk fort og føltes faktisk veldig rolig på havet da.

Kotor var en liten og veldig koselig plass! Byen er omringet av høye fjell på alle kanter. Og første inntrykket var at det minnet litt om vårt eget land Norge. Men likevel veldig annerledes. Vi gikk rundt i Gamlebyen i Kotor i flere timer. Selv om det var søndag var alt åpent. Og i Gamlebyen var det mange koselige butikker og spiseplasser på rekke og rad. Her er det mange flotte gamle bygg inni en borg fra 14 og 17 tallet og mange serverdigheter man kan besøke. Flere kirker, katedraler, museum og gamle klokketårn. Går man 25 minutt opp i høyden bak borgen i Gamlebyen kommer man til en gammel borg som ligger oppe i fjellet om man ønsker flott utsikt og fine bilder. Stien opp her er ikke den beste, med flere ødelagte trappetrinn og ikke eksisterende trapper, men om man tar utfordringen, får man litt av en tur opp og ned.

Vi likte Kotor og Montenegro mye bedre enn Dubronovik. Her var det hyggelig å være og spennede å utforske. Folk var vennlige og behagelige. Og det var mye mindre mas enn i Gamlebyen i Dubronovik. Kunne jeg valgt å komme tilbake til en av plassene ville beg uten tvil ha valgt Montenegro! Her skulle jeg veldig gjerne ha sett mye mer enn det vi gjorde. Men hadde ikke så god tid her, vi lå kun ankret opp fra 07 til 17. Kommer jeg tilbake noen gang, vil jeg besøke Budva!

Har tatt masse bilder fra Montenegro som jeg gleder meg til å vise, men akkurat nå har vi knapt dekning ute på havet. Vi er nemlig på vei til Malta! Har vært på havet i et døgn nå. Har røft og tøft vær igjen, kraftig vind, og slik har vi hatt det siden i går kveld. Dessverre vil det være slik helt til vi kommer fram til Malta i morgen i følge Kapteinen på båten. Selv om vi er på en stor båt kjenner vi det godt når det er veldig mye bevegelse på havet. Hadde trodd det ville være rolig siden det er juli og sommer. Men naturkrefter kan vi som kjent ikke gjøre noe med. Så det er bare å stålsette seg og gjøre det beste ut av situasjonen og tiden vi tilbringer på havet.