Valetta, Malta

Litt over klokken 06 i går morges våknet jeg av en voldsom risting og et kjempehøyt brak. Så hørte jeg min eldste datter på 18 år rope med livredd stemme MAMMA! Og siden vi er på en cruisebåt, løp jeg ut på terrassen vår for å se hva som hadde skjedd. Ingenting hadde skjedd, bortsett fra at vi hadde ankommet Malta og verdens minste hovedstad, Valetta, 1 time tidligere enn hva vi trodde

Førsteinntrykket var at det så ut som vi hadde kommet tilbake i tid! Malta ser ut som en oldtidsby! Alle husene har samme farge: beige, kremgul eller sandfarget aktige. Og hele byen kunne fungert ypperlig for filminnspilling og kulisser for oldtid serien Games of Thrones. Når jeg kikket ned over rekkverket på båten for å se om det sto taxier klar til oss, så jeg HEST OG KJERRE!

Etter å ha våknet til live, hadde familien en skikkelig ‘interesse konflikt’. Tenåringsjentene ville kun på shopping etter frokost. Mens hu mor vil se historie og serverdigheter. Jeg hadde nemlig hatt lyst å dra til fiskelandsbyen Marsaxlokk i flere måneder, etter jeg fant ut at vi skulle til Malta. Dette er stedet alle postkort bilder av Malta blir tatt! Men de andre i familien nekter å bli med, og sa jeg filk reise alene. Etter krangling og meningsløse diskusjoner ut av en annen verden, endte det med at begge parter fikk viljen sin.

Vi løste ‘problemet’ med å kjøpe billetter til Hop on – Hop off buss som hadde stopp på begge steder, eller ved å bruke 2 ulike linjer, rød og blå. Så vi begynte med rød linje og fiskelandsbyen først. De andre mente det var deres verste busstur noensinne, selv om satt på taket på bussen, og hadde knallutsikt. For meg var det som å komme til himmelen i Marsaxlokk. Men de andre kjedet livet av seg og bare ventet på at jeg skulle si meg fornøyd med å kikke på fargerike fiskebåter og glitrende grønt vann. For å komme raskest mulig til shopping for jentene etterpå, tok vi taxi til er stor kjøpesenter i Malta som heter The Point. Taxi er veldig billig i Malta! Her fant de alle sine favorittbutikker (Zara, Behrska, Stradivarius + Pull & Bear) og ble fornøyde til slutt.

Butikkområdet vi besøkte var veldig fint! Det heter Sliema og har masse butikker, spiseplasser og en stor havn med fantastisk utsikt! Så følte vi fikk mye ut av dagen med å se mye forskjellig og flere uilke deler av Malta. For å føle at vi fikk valuta for Hop on – Hop off bussbillettene som koster 7,5 Euro pr person (gratis for barn) tok vi den tilbake igjen fra Sliem og til Valetta og båten senere.

Kjenner flere som har besøkt Malta tidligere, og de har ikke vært så begeistret. Men vi er veldig positivt overraska! Man kan se at Malta tidligere har vært en engelsk koloni. Men Malta er mer som et arabisk land. Og alt i alt, veldig spennende. Vi skal være her i 2 dager. Og har en hel dag igjen! Noen har anbefalt å se oldtidsbyen Mdina, men vi får se hvor vi ender opp i dag. Det er veldig varmt her, så tror ingen er motivert for en lengre tur i dag igjen også.

Noen som har vært i Malta og har tips til oss?? Tror dessverre ikke vi har tid til å reise over til øya Gozo denne gang

#malta #valetta #sommer #cruise #foto #familie #reise

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg