Cinque Terre og Portovenere

I dag morges var det litt tidligere opp enn de andre dagene ombord fordi de skulle bli med på en utflukt. Har alltid drømt om å oppleve Cinque Terre og Portovenere og plutselig fikk jeg muligheten nå som jeg er ombord på Symphony of the Seas og vi er like i nærheten. Var spent på denne turen for jeg vet at de som valgte samme tur forrige uke hadde skikkelig drittvær: røff sjø, mye vind og regnvær. Bildene de la ut fra turen var grå og alle gikk med paraply og regnjakke. Og man kunne se de høye bølgene i bakgrunnen. De måtte også avlyse deler av turen pga været. Jeg fikk nemlig melding fra ei som befant seg på denne turen om at sjøen var veldig tøff den dagen. Det gjorde meg usikker på om vi skulle dra eller ikke. Turen fra Portovenere til Cinque Terre går nemlig med en liten og åpen båt på det store havet i en hel time. Men heldigvis bestemte vi oss for å dra og fikk knallvær hele dagen! Blå himmel, helt rolig sjø og alt det vi bare ønsket oss.

Turen fra skipet i La Spezia til Portovenere gikk med buss. Vi hadde fått beskjed på forhånd om at det også ville gå med båt over som tok cirka 30 minutt. Men var helt greit for meg at vi slapp en av båtturene. Bussturen bort gikk fort fordi det var så mye fint å se på hele veien. Masse små og fargerike landbyer og hus som var plassert på steder og i skråninger som man ikke kan forstå at de har klart å bygge noe. Vi hadde også med oss en guide som snakket bra engelsk og var intresant å høre på. Jeg ble i alle fall veldig engasjert! Elsker historie og informasjon om vakre steder som dette! Flere plasser var det så vakkert at det så ut som et eneste stort maleri.

Portovenere var en bitteliten og sjarmerende plass. Vi gikk gjennom byen og opp til en gammel kirke med guiden og hadde 1 time for oss selv etterpå. Det var faktisk litt i det lengste laget for plassen var så liten. Så ventet båtturen jeg var så spent på. Vi klarte å få plass på taket øverst på båten, og det var der alle ønsker å sitte pga utsikten som ventet. Vi kjørte med våt langs hele kysten av Cinque Terre i en hel time. Vi fikk sett alle de 5 berømte og kjente landsbyene: Riomaggiore, Manarola, Corniglia, Vernazza og Monterosso. Været var kjempefint og hele turen var en magisk opplevelse!

I Monterosso som var den siste av de 5 landbyene gikk vi av. Her gikk vi først gjennom deler av byen med guide og hadde nesten 2 timer for oss selv. Dette er også en veldig liten plass så det var også nesten i det lengste laget. Men vi koste oss med is og verdens beste Foccacia på en cafe som lå midt på stranda og flott utsikt og kunne ikke klage. Der og da føltes livet veldig bra! Tilbake igjen tok vi toget fra Monterosso 1 stopp og på stedet vi gikk av ventet bussjåføren og bussen. Alle som var med på turen sovnet i bussen tilbake til skipet. Og guiden måtte vekke oss etter 1 time når vi var framme på havna igjen. En flott dag i mektig natur som gjorde veldig stort inntrykk på meg! Absolutt verdt å få med seg!

Dette var en opplevelse jeg ikke kommer til å glemme noengang. Har tatt masse bilder og veldig mange fra alle de ulike landsbyene i Cinque Terre, men kommer til å ta litt tid å gå gjennom alle. Så legger med noen bilder fra Portovenere. Og kan røpe til de som ikke vet, at Cinque Terre er like fint! Om ikke finere! Og vennligere mennesker enn de som bor i Cinque Terre skal man lete lenge etter, selv om de sikkert synes det er litt slitsomt med alle de turistene som daglig kommer her på besøk. Guiden fortalte meg forresten at man kan gå fra landsby til landsby på 12 timer! Men anbefalte å legge turen over flere dager så man kan hvile seg litt mellom alle inntrykkene underveis. Det er også lurt å legge turen på våren i april og mai. For om sommeren er det stappa her. Og etter å ha vært her har jeg ingen problem med å forstå det! Dette var for meg en stor drøm som endelig gikk i oppfyllelse.

#portovenere #symphonyoftheseas #italia #cinqueterre #reise #cruise

Booking.com
(function(d, sc, u) {
var s = d.createElement(sc), p = d.getElementsByTagName(sc)[0];
s.type = ‘text/javascript’;
s.async = true;
s.src = u + ‘?v=’ + (+new Date());
p.parentNode.insertBefore(s,p);
})(document, ‘script’, ‘//aff.bstatic.com/static/affiliate_base/js/flexiproduct.js’);