Burano

Målet for dagen i dag var å besøke øya Burano. Dette er et sted jeg har hatt lyst til å besøke lenge! Burano er en liten øy med fargerike hus som man ofte ser avbildet overalt på sosiale medier og i blader nettopp pga at alle husene her er malt i så knæsje og glade farger. Søker man opp øya på nett får man også opp 2 ulike histoirer om hvorfor alle husene er malt som de er. En historie sier at husene ble malt i ulike farger til en filminnspilling her på 50 tallet, men har aldri klart å finne ut hvilken film det var snakk om. Den andre historien sier at husene ble malt i farger for at fiskerne lettere skulle finne tilbake til øya si etter de hadde vært på fisketur. Bestemte meg for at dette var noe jeg skulle prøve å finne ut av når jeg besøkte Burano i dag.

Vi prøvde å stå opp tidlig i dag for å komme oss ut før det ble for varmt. Vi følte fremdeles at vi var på båten og på havet i går kveld, og alt gikk helt rundt for oss da. Var ikke lett å komme seg opp i dag morges, men klarte likevel å være til frokost før klokke 08. Så fort vi hadde spist og var klar gikk vi til ferjestoppet på Murano for å ta båten over til naboøya Burano. Bare på Murano er det 6 ulike stoppesteder for de forskjellige båtene, men på alle stoppene går det ulike linjer. Så er viktig at man sjekket nøye hvilket stopp man kan bruke for å komme seg dit man skal. Enkelt å forstå! Skal du til Burano fra Murano er det kun fra stoppet Faro det går båt dit.

I dag valgte vi å kjøpe et dagspass på ferjestoppet siden planen var å besøke Burano, så ta båten derfra inn til selve Venezia og Markusplassen og derfra tilbake til Murano senere. Med dagspass kan man reise fritt rundt på alle linjer og det lønner seg å kjøpe om man vil rundt å se og samtidig spare noen kroner. Fra Murano til Burano var det lengre enn jeg trodde. Var sikker på at turen over ikke tok mer enn 15 minutt, men offentlige vannbusser stopper flere steder, og turen tok 35 minutt. Båten har åpne vinduer og er behagelig å sitte på i varmen. Mange unge jenter fra Japan ombord på båten over, og det virker som Venezia er populært blant de.

Burano var ikke så stor som jeg hadde trodd på forhånd. Det bor bare rundt 2800 mennesker her. Mens på Murano bor det nærmete 6000 og denne øya virker også mye større. Øya vi bor på nå har vi ennå ikke klart å få sett alt av, mens hele Burano klarte vi å se på et par timer. Alle husene er malt i fargerike farger og det var veldig morsomt å gå rundt å se der! Det finnes flere spiseplasser der, mange butikker og noen kiosker hvor man får kjøpt is og drikke. Mens vi var der fikk jeg også greie på fra en lokal butikkansatt at det er historien om fiskerne som er sann. Husene på Burano ble altså malt i alle regnbuens farger for at fiskerne skulle finne hjem igjen til sin øy etter fisketur. Det finnes også et rimlig hotell her: Casa Burano som ser fresht og fint ut.

Anbefaler å ta turen over til Burano på dagstur om man planlegger en tur til Venezia! Det er lurt å komme så tidlig på dagen som mulig om man har lyst til å ta bilder her uten masse andre mennesker i gatene. Det er ganske overfylt her fra sent på på formiddagen. Kommer man rundt klokken 10 eller tidligere har man øya omtrent for seg selv et par timer. Da er det nesten bare deg selv og de lokale der, som er veldig hyggelige! Fra kl 12 går man i kø og man får følelsen av å være i en fornøyelsespark. Vi takket da for oss, og var fornøyd med å ha fått den lille fine øya for oss selv før alle de andre turistene kom.

#burano #venezia #italia #sommer #juli #foto #reise

1. Hei, min kjære Engla har i lang tid ønsket å reise til denne øya så nå skal jeg gi dette i presang til henne, men lurer på noen hint, hva er beste måten å komme seg til Burano (båt fra selve Venezia) eller annen by inne på fastlandet. (reiser med fly fra OSL og antar det vil lande på VCE (Venezia airport) som ligger inne i landet, eller andre alternativer ?

Planen er å burke 3 netter på hotell Casa Burano og da den lokale øya dag 2, mens en dags tur til Venezia på dag 3 og så reise hjem igen på dag 4…

Noen hint ? til et bra opplegg, i planleggingen ?

1. Hei! Du kan ta vannbuss fra flyplassen og til øya Murano. Bytte båt der og dra videre til Burano. Tror ikke det går noen direkte fra flyplassen. Eller buss fra flyplassen i Venezia og inntil sentrum og vannbuss derfra. Holder med et par timer her. Maks en halv dag. Ville nok ikke valgt å bo her. Liten øy og mange turister. Lønner seg derfor å komme her tidlig på dagen og før klokken 12 på formiddagen. Et bedre alternativ er å bo på øya Murano eller Guidecca og heller dra på besøk til Burano. Holder med et par timer.