september 2017

Astrup Fearnley 5 r!

Det var veldig godt komme tilbake til Oslo igjen etter 1 uke med veldig drlig vr p Srlandet! Selv om himmelen ogs var gr og trist i hovedstaden nr vi kom tilbake, slapp vi i det minste mer regnvr. Fra Oslo S dro vi rett til bursdagsfeiring p Astrup Fearnley fredag ettermiddag. Noe jeg aldri hadde trodd vi skulle klare etter nesten 5 timer p toget fra Kristiansand.

Astrup Fearnley Museet feiret nemlig seg selv og 5 r p Tjuvholmen fredag, og hadde et spennende program med aktiviteter hele dagen. De nsket gjre noe ekstra for barnekunstgruppa: Rasmusklubben hvor den lille er med s ofte hun kan, og inviterte til en spesiell Cindy Sherman inspirert utkledningsverksted! Stor stas!!

Barna som kom fikk kort fortalt vre med p en morsom fotoworkshop hvor de fikk kle seg ut med kostymer og parykker inspirert av den amerikanske kunstneren Cindy Sherman sine selvportrett som henger p museet.

Barnekunstklubben til Astrup Feanley, som er gratis, er et veldig bra og kreativt tilbud til barn og unge her i Oslo! Selv om den lille var stuptrtt etter lang reise i gr ville hun for alt i verden ikke g glipp av dette. Barneklubben til Astrup Fearnley er alltid et hydepunkt for sm kreative sjeler. Det hele ble avsluttet med boller og brus!

#astrupfearnley #kunst #oslo #museum #klubb #barn #familie #bursdag #mamma #hst #helg #september #aktiviteter #tips #anbefaling #foto

Tilbud om gratis opphold

Fr vi reiste fra Kristiansand fikk vi besk av hotellsjefen p sjrverhotellet Abra Havn. Hun banket overraskende p dra vr tidligere i uken. Hun hadde lyst til hilse p oss og tilby oss et gratis opphold p Abra Havn i helgen. Da har hstferien startet og det skal vre underholdning og masse som skjer p hotellet. Da kommer det ogs (omsider) sjrvere til hotellet! Hotellsjefen hadde lyst til at vi skulle f oppleve hvordan det var vre her da. Hun hadde ftt med seg at vi har hatt hele hotellet helt for oss selv denne uka.

Dessverre s venter bde jobb og andre avtaler p oss hjemme, s det hadde vi ikke mulighet til. Men vi fikk en gratis overnatting som plaster p sret for at vi ikke ble informert om at vi var de eneste gjestene her fr vi kom. Hotellsjefen sa ogs at vi kunne ha ftt tilbud om overnatting andre steder, men dette fikk vi heller ingen informasjon om. Uansett, jeg er ikke i tvil om at det er morsomt bo p Abra Havn nr det skjer noe der! Skulle gjerne ha opplevd det.

I helgen er det forresten meldt enorme mengder regn p Srlandet! P lrdag hele 92 mm nedbr!!! Det skal regne absolutt hele dagen. Det samme gjelder ogs sndag og mandag. S hper de gjestene som kommer til Abra Havn denne helgen husker ta med seg regnty og paraply ... Ellers kan det bli veldig vtt for de som skal ut hilse p sjrverne (som vi aldri fikk mtt) som kommer til hotellet da! Under kommer noen siste glimt og bilder fra den gjennomfrte 'sjrverbyen' som utgjr sjrverhotellet Abra Havn.

#barn #abrahavn #kristiansand #dyreparken #mamma #familie #hotell #reise #sjrver #tema #hst #natur #foto #september #fredag #helg #sjrvere #kapteinsabeltann

Dyreparken tips!

Vrt Kristiansand besk nrmer seg slutten. Og det kjennes helt greit, med den uflaksen vi har hatt p denne turen. Vi kjpte p forhnd billetter til 3 dager i Dyreparken. Tenkte at siden parken er stor og det er masse se ville vi trenge god tid. Var ikke klar over at nesten alt er stengt utenom sesong. For at andre skal slippe oppleve nyaktig det samme, tenkte jeg komme med noen nyttige og rykende ferske tips til de som planlegger en tur til Dyreparken med barn, eller for frste gang, i nrmeste framtid:

1. Hvis du har tenkt dra til Dyreparken med barn som skal beske parken for aller frste gang, anbefaler jeg legge besket til hysesong. Reiser du utenom sesong, opplever du kun komme til en s godt som stengt park. Alle de mest populre attraksjonene som Hakkebakkeskogen, Kaptein Sabeltann sin verden og Kardemomme by er da helt stengt. Og man risikerer fort f et barn som blir veldig lei seg og skuffa. Jeg har hrt min datter p 5 r si ordet kjedelig mange ganger under dette besket, og det var ikke det inntrykket vi nsket gi henne av Dyreparken og Abra Havn.

2. Hvis du likevel velger reise p hsten eller utenom sesong holder det kjpe billett til 1 dag da det er nok. Det er stort sett kun dyr man kan se p da, og ikke andre ting. Det var kun 1 spiseplass pen n i hele parken og 2 butikker. Alt annet var stengt, lukket og lst. Tilbudet av aktiviteter er svrt begrenset utenom sesong. pningstiden har ogs vrt redusert: kun pent fra klokken 10 til 15!

3. Last ned Dyreparken appen p telefonen din! Her kan du ved ske p alle dager og datoer f en oversikt over hva som er pent og hva som er stengt den dagen du planlegger beske parken. Man fr ogs opp hvilke attraksjoner man kan beske og hvilke aktiviteter som skal foregr p alle dager. Ved bruke denne appen er det lettere planlegge et besk s man kan f mest mulig ut av besket i parken. Man sparer ogs penger ved kjpe billetter fra denne appen! En billett koster 50 kr mindre i appen enn i parken.

4. Velger du reise i hysesong holder det kjpe billett til 2 dager! Parken er stor, men ikke strre enn at du kan dele opp aktivitetene som skjer i hysesongen over to dager. Til de mest populre aktivitetene som Hakkebakkeskogen sitt tog og filmstudio kan du kjpe billett p forhnd via Dyreparken appen.

5. Mat og drikke er veldig dyrt i Dyreparken! Det er lurt ha med seg drikke, matpakke, kjeks eller frukt i en sekk om man vil slippe bruke en formue p mat inne i parken. Babymat fr man gratis overalt inne i parken p de ulike spiseplassene.

6. Det er lurt sjekke vrneldingen fr du drar! Om hsten er det ofte drlig vr i eget land. Og varme klr og regnty kommet som regel alltid godt med! For barn er gummitvler og parkdress er must inne i Dyreparken p hsten!! Da gjr det jo ingenting om de sklir og fr gjrme over hele seg ...

7. Det er enkelt og praktisk bo p hoteller nr parken som feks Abra Havn eller Dyreparken hotell (Noas Ark). Men utenom sesong er det helt ddt p disse hotellene! Vi har ikke sett en eneste sjrver p sjrverhotellet Abra Havn mens vi har vrt her. Alt er stengt! Det er ingen aktiviteter eller underholdning, og kan fort bli ensomt og veldig kjedelig.

8. Det er lett komme seg til Dyreparken fra togstasjonen og sentrum av Kristiansand. Det gr flere ulike busser hele dagen. Turen tar cirka en halvtime. Og for 2 voksne og 1 barn koster bussbilletten ca 60 kr fra sentrum og til parken.

9. Srlandsenteret ligger like i nrheten av Dyreparken. Man kan g dit p ca 10 - 15 minutt fra Dyreparken eller ta bussen. Her er det greit sl i hel tid og noen timer om vret blir drlig eller man trenger fylle opp kjleskapet man har i leiligheten p Abra Havn.

10. Hvis man har begrenset med tid i Dyreparken og vil f med seg noen f hydepunkt, anbefaler jeg f med seg et par dyrepresentasjoner. Presentasjon av lvene var feks veldig bra! Og dette var like morsomt se 3 dager p rad!! Dyrepasseren deres var kjempeflink fortelle og engasjere. Noe som var med p gjre det spennende dag etter dag. I hysesongen kan man ogs f med seg presentasjon av tiger og geopard, som absolutt er verdt f med seg!! Vi var ogs med p mating av dyrene i Nordisk Villmark. Men dette gikk ikke helt hjem hos vr 5 ring. Da var hun s lei seg for at Hakkebakkeskogen var stengt .. (som alt annet i parken)

#dyreparken #kristiansand #tips #familie #barn #mamma #hst #reise #opplevelse #september #foto #natur #torsdag #hverdag #dyr #lver

Sjrverhotellet Abra Havn

Sjrverhotellet Abra Havn ligger like ved Dyreparken i Kristiansand. Hotellet bestr av 171 ulike leiligheter, i forskjellige prisklasser, bygget som en landsby, i veldig gjennomfrt sjrverstil. Hotellet er bare 5 r gammelt. Her finner du morsomme detaljer overalt! Gatene og de ulike husene har navn som Kaptein Sabeltanns suite, Langemanns hus, Skalkens rottesmug og ogs helt vanlige pirathus. Selv valgte vi en Toroms sjrverkk v/brygga.

Leillighetene har et lite kjkken med kjleskap, kokeplate, oppvaskmaskin og mikro. Her finner man ogs alt man trenger av kjkkenutsyr for lage mltider selv. Tallerker, glass, bestikk, gryter osv. Perfekt om man vil spare penger og spise din egen mat, eller feks frokost og kvelds i egen leilighet. Genialt! Maten i Dyreparken er veldig dyr, s bor man i Abra Havn kan man spare en formue p mat og drikke. Hver leilighet har sin egen uteplass og en hengekye!

Hotellet er pent fra mars til oktober. Men har skjnt at det er i skoleferiene det er morsomt bo her. Da er det underholdning og mye som skjer i Abra Havn. Man kan feks bli vekket av sjrvere, mte Kaptein Sabeltann og spise frokost med sjrverne mot et tillegg. Man fr ogs storfint besk av Kaptein Sabeltann bten Den sorte dame. Da er det ogs en kiosk og spiseplasser som har pent her i Abra Havn. Det er alts mye liv og rre her i hysesongen.

Vi befinner oss her utenom sesong og det er helt ddt! Hotellet var rimligere enn ellers, men ikke et menneske se. Har heller ikke sett en eneste sjrver her. Alt er i tillegg stengt! Bde ensomt og kjedelig vre blant de eneste gjestene. S anbefaler de som vil beske ta turen om sommeren, pske eller hstferien. Ellers kan man fort bli skuffa og fle at det er noe helt vesentlig som mangler her i Abra Havn. For hva er vel et sjrverhotell uten sjrvere?

#hotell #overnatting #kristiansand #familie #barn #natur #opplevelser #abrahavn #tema #hst #sjrvere #foto #september

Stengt!

I dag tok vi turen tilbake til Dyreparken for f med oss Hakkebakkeskogen. Men nr vi kom til Hakkebakkeskogen s vi fort at det var stengt! Stengt var ogs Kardemomme by. Ikke et menneske der ... Og Kaptein Sabeltann sin verden var ogs helt STENGT!!! Lukket og lst med lysene skrudd av. Nok en lite spennende dag her i Dyreparken alts .. Og en veldig skuffa liten jente, som hadde gledet seg s masse til f oppleve alt dette. Ikke helt som hun forventet at det skulle vre her. Trist alt sammen ..

Vi fikk ingen informasjon om dette nr vi kom til parken tidligere i dag og det str heller ingenting p hjemmesiden til Dyreparken om dette. For oss som har reist langt for oppleve dette blir skuffelsen ekstra stor. Det er vanskelig forklare et lite og forventningsfult barn, som har gledet seg enormt, at alt er stengt n som vi er her.

Veldig lite finne p i parken nr alt er stengt. Vi gikk en runde s p noen dyr. Fikk med oss tigeren, mating av lvene igjen, en rd panda, KuToppen, og mating av jerv, fjellrev, gauper og ulver i Nordisk Villmark delen av parken. Den lille fikk en is og s begynte det blse og styrtregne voldsomt igjen n i ettermiddag.

Dyreparken stenger kl 15 hver dag. Og da er det absolutt ingenting som skjer i omrdet her. Knapt en eneste som bor i Abra Havn bortsett fra oss. Har beskt Srlandsenteret et par ganger, men det er heller ikke veldig spennende. Noen som har tips til oss om hva man kan finne p her i Kristiansand bortsett fra Dyreparken? Prver finne p noe morsomt vi kan gjre, s vi unngr at dette blir tidenes verste ferie. Hva gjr folk som bor her? Hvor drar man?

#kardemommeby #dyreparken #stengt #hakkebakkeskogen #familie #dyr #barn #kapteinsabeltann #kristiansand #hst #september

Lver og masse regn

I dag vknet vi opp til regn. MASSE regn! Det bttet ned i voldsomme mengder. Og ute var det bare grtt og trist. En skikkelig tung hstdag med andre ord. Kjipt nr det som str p dagens program er besk i Dyreparken. Men var forberedt p at det kunne komme en dag med vr som dette, s hadde heldigvis pakket med oss bde regnty, varme klr og paraplyer fr vi reiste. Ting som er fint ha med seg i kofferten nr man er turist i eget land p hsten.

M innrmme at vi sov ganske s drlig i natt ogs. Vi har jo aldri bodd helt alene p et sjrverhotell fr .. s var rart vre de eneste her i natt. Til og med resepsjonen stengte jo i gr ettermiddag like etter vi kom hit. Og i natt var det alts bare oss her. Men i dag kom det heldigvis noen flere, 2 familier til. Hurra! N er vi heldigvis ikke alene her mer.

Selv om det regnet som bare det dro vi likevel til Dyreparken. Bortsett fra oss var det ikke mer enn 3 - 4 andre personer i parken. S vi slapp unna alt som heter k for si det snn. Den lille var s ivrig og spent at hun ikke merket noe til at det regnet i perioder. Det hun hadde gledet seg aller mest til se her var lver og tigere. S vi prioriterte bruke mest tid i Afrika, Asia og Jungel delen av Dyreparken i dag.

Hydepunktet var uten tvil f vre med se nr lvene ble matet i formiddag.Det var spennende st s nr de! Og interesant hre en dyrepasser som kjenner lvene godt fortelle om hver og en av de. Det var ogs morsomt endelig f se Julius som jeg vokste opp med, gjennom boken, i min barndom. Denne boken er jo like populr! Og min lille gledet seg ogs til se apene og Julius like mye som meg.

Det som er negativt med beske dyreparken n er at alt er stengt! Alle butikker og spiseplasser var lukket og lst. Kun 1 butikk og en spiseplass: Soko, som hadde pent noen timer i dag. Ellers er det ingenting se n. S en enorm skuffelse for den lille som besker Dyreparken for frste gang. Med der drlige vret i tillegg fles det ut som vi befinner oss i en spkelsespark. For det er jo nesten ingen andre her!

pningstidene i parken er ogs redusert. Det er kun pent fra kl 10 til 15. Men det er like greit, for nr klokken var litt over 14, var det eneste vi hadde lyst dra der i fra. Jeg skjnner at vi befinner oss her p helt feil tidspunkt. Men kunne nske hjemmesiden til Dyreparken hadde informert litt bedre enn de gjr, om at det de tilbyr n er et veldig redusert tilbud fra den vanlige driften. For det var dessverre ikke spesielt hyggelig vre der i dag. Og vi dro derfra triste med en ikke spesielt god flelse etter dagens besk. Tenker at snn burde det ikke vre, nr man betalt en formue for komme inn, uansett hvilken sesong man er p besk der.

#dyreparken #kristiansand #srlandet #barn #familie #reise #opplevelser #tur #tips #foto #hst #tirsdag #natur #regn #stengt

Helt alene i Abra Havn!

Tidlig i dag morges tok vi toget til Kristiansand. NSB hadde nylig tilbud p togbilletter, og da slo vi like godt til. Fordelen med jobbe turnus er at man har fri nr man minst venter det og nr andre ikke har fri. Og da har man ogs muligheten til benytte seg av billige billetter mange andre ikke kan dra p. Et tilbud vi bare m vre flinkere til bruke fr den lille starter p skolen, og kun kan reise bort i skoleferiene

Det er egentlig ganske koselig reise med tog, s lenge det ikke er forsinkelser. Og turen fra Oslo til Srlandet tar bare 4 timer og 30 minutt. Det gikk kjempefort! Tror den lille nesten ble litt skuffa over at vi kom s fort fram i dag. Vi hadde nemlig plasser i Familie vognen p toget som viste tegnefimer og hadde masse bker. Hun lekte med andre barn som var ombord. Og ble lei seg nr vi skulle g av fordi hun hadde det s kjekt. Skal vi g av allerede? Det var hennes reaksjon nr vi kom fram til Kristiansand tidligere i dag

Jeg trodde ikke vi kunne sjekke inn p hotellet fr klokken 15, og gikk derfor rundt kikket p Srlandsenteret en stund fr vi dro til Dyreparken. Ble derfor ganske overrasket nr de ringte oss fra Abra Havn og lurte p nr vi kom? Vi var nemlig de eneste gjestene (!!!) og de ansatte var veldig klar for g hjem. Fikk beskjed om at vi kom til bli helt alene her og at vi hadde hele Abra Havn helt for oss selv. De gav oss et kart over omrdet og vi fikk beskjed om kose oss av de ansatte som humret, lo og smilte fr de dro sin vei.

Alt er stengt av spiseplasser p hotellet i Abra Havn. Det er heller ingen kiosk pen. Fr de ansatte dro fikk vi ogs beskjed om vi g til et annet hotell for spise om vi ble sultne eller vi kunne ringe Peppes Pizza for de kan sikkert levere. Det endte med at vi dro tilbake til Srlandsenteret i kveld for spise der. Det er litt langt unna g for de minste. Men det gr buss rett utenfor Abra Havn 2 ganger i timen.

Vi har ikke sett en eneste sjrver p sjrverhotellet enn heller. Der er jo ingen her! Hper p litt sol i morgen ogs. Litt flere gjester hadde ogs vrt fint, for det er ganske s ensomt her. En situasjon vi aldri hadde trodd vi skulle havne i p et s stort og populrt sted som dette, til tross for at det er enda en uke igjen til skolens hstferie starter.

#abrahavn #kristiansand #dyreparken #hotell #barn #familie #opplevelse #mandag #natur #foto #reise #mamma #srlandet #tog #norge #nsb #september #hst

Dyreparken i Kristiansand

Den siste tiden har vi brukt all fritid til boligjakt. Det er ingen hemmelighet at vi nsker flytte. Men nr man bor i Oslo, er det ikke det enkleste boligmarkedet man befinner seg i. Vi vet akkurat i hvilke omrder vi kunne tenke oss bo. Og vet hva vi vil ha og ikke vil ha. I flge avisene er prisene synkende. Men i virkeligheten gr fremdeles eneboliger bde 1 og 3 millioner over takst. Uansett, vi hper det ordner seg i god tid fr vr minste skal begynne p skolen neste r. Det er ingen tvil om at det hadde vrt en stor fordel bo nr skolen hun skal skrives inn p. Ja takk til kortere vei til jobb ogs. N tar det meg en hel time hver vei komme seg dit! Skulle gjerne brukt til mindre tid p offentlig transport hver dag enn jeg gjr n.

I morgen tar vi uansett pause fra jobb, hverdag og boligjakt! Da gr turen til Dyreparken i Kristiansand. Og skal tilbringe uken der blant lver og rvere. Dette er en plass vr minste lenge har hatt lyst til beske. Men vi har ikke ftt det til fr n. Vi er klar over at det er utenom sesong. Og det er ikke sikkert alt er pent mens vi er der. Men fordelen er at n er det billig reise dit, og vi satser p at vi slipper masse k.

Vi skal bo p sjrverhotellet Abra Havn, og m innrmme at bde store og sm gleder seg veldig til teste alt Dyreparken har tilby! Selv har jeg ikke vrt der p over 10 r. Og siden den gang vet jeg at parken har blitt veldig mye strre enn den engang var. S kom gjerne med tips dere som har vrt der, om hva vi m f med oss, hvor vi br spise, hvor vi ikke br spise, og hva vi ikke m g glipp av!

// bilde lnt fra Dyreparken sin @Instagram side

#mamma #barn #dyreparken #kristiansand #helg #reise #foto #familie #natur #abrahavn #aktiviteter #tips #sjrvere #dyr #pirater #opplevelser #sndag