desember 2015

P flyplassen ... Igjen!

Hurra! Vi har landet for lengst! Og all reisefeberen og 1 million sommerfugler har ogs forlatt magen og kroppen for lengst. Flyturen tilbake til Oslo var ruskete. Det var mye bevegelse og mye turbulens. Men mtte noen jeg kjenner p flyet, og ble sittende prate med de. Og vips s skulle vi lande! Denne turen gikk s fort! : D

Den lille ELSKER fly! Og synes det er kjempegy nr det blir STORE blger som hun kaller turbulens og mye bevegelse. S for henne gikk det kjempebra fly. Og hun lurte p om vi ikke kunne fly i morgen ogs? = )

I Oslo ventet full vinter, minusgrader og et iskaldt hjem! N er alle ovner p fult. Og jeg prver f varmen tilbake i kroppen med tepper over meg og flere varme gensere opp hverandre. Er det ikke et ordtak som heter: "Hjemme bra, borte best"? Fles passende n. Jeg liker virkelig ikke nr det blir s kaldt! Brrr!

#jul #desember #mamma #mammablogg #hverdag #reise #aktiv #inspirasjon #familie #barn

Idyll p Vestlandet

Vi koste oss med en stor, god og lang hotellfrokost p morgenkvisten. Klarte presse alt vi skulle ha med oss hjem ned i koffertene etterp, og fikk sjekket ut presis klokken 12. Vi har hatt et fint opphold her p Scandic Maritim og Vestlandet. N skal vi slappe av hjemme hos familien fr vi setter kursen tilbake mot flyplassen om noen timer.

Og det blir sikkert et par mltider til, fr vi kommer s langt. I julen blir det mye god mat. Man rekker aldri bli sulten, fr neste mltid str p bordet. Har vrt evig stappmett i flere dager n! Typisk jul med andre ord ... = )

Det var meldt full storm her igjen i dag. Men nr vi kikker ut vinduet, ser det vindstille og rolig ut. S satser p at det blir en rolig flytur tilbake. Forhpentligvis mer behagelig enn nr vi kom hit for noen dager siden. Krysser fingrene for bra flyvr senere i dag! Og under noen siste bilder av den unike idyllen som finnes her p det vakre Vestlandet.

#jul #desember #reise #aktiv #mamma #inspiasjon #kos #familie #mammablogg #hverdag

God morgen!

Det er rart hvor fort disse fridagene forsvinner. Vi har hatt noen fine dager her p Vestlandet. Og skal senere i dag fly hjem igjen til Oslo og hovedstaden. Flyturen tenker jeg fint lite p. For jeg vet jeg m hjem igjen til hverdagen n. I morgen venter bde barnehage og jobb.

Det verste med hjemreisen, er uten tvil, pakke! Utfordringen med prve f alt ned i koffertene. Det er alltid s mye mer pakke nr man skal hjem. Og denne gang er det alle julepresangene man skal prve f med seg hjem igjen. Flere av julepresangene kan i tillegg knuses!

Men frst venter en lang og stor frokost! Som et frokost menneske er hotell frokost alltid et hydepunkt for meg. Og her er det s mye godt! S gleder meg til verdens beste start p dagen allerede! : D

#jul #desember #mamma #familie #kos #reise #aktiv #hverdag #barn #blogg #mammablogg

Ring Norge Rundt!

I Sragad i Gamle Skudeneshavn finnes en aktiv og sprek kafeeier p 84 r! Hos Johannes p Majorstuen Kafe fr man verdens beste vafler og kaffe!Et besk her er en opplevelse for livet. For det er umulig glemme et besk p dette stedet. Nr man gr inn p den bittelille kafen fr man flelsen av g inn i en liten stue fra gamle dager. P veggene henger det gamle bilder og alle mblene er antikviteter. P bordene er det hekleduker og gammeldagse glasskruker med syltety. Og alt du ser her inne er til salgs! = )

Kafeeieren er hjertelig tilstede, og oppriktig interesert i snakke med alle gjestene sine. Han har bunkevis med gjestebker hvor reisende fra hele verden har skrevet hilsner. Og det som imponerte meg mest, er at alt han tjener gir han bort til mennesker som trenger det. Han beholder ikke noe av inntektene selv. Jeg tenkte ogs nr vi var her inne, at dette er en person som hadde passet perfekt som underholdning i et NRK pogram. Noen burde ringe Norge Rundt med engang!

#jul #desember #inspirasjon #reise #aktiv #mammablogg #blogg #mamma #hverdag

Sragad

Sragad i Gamle Skudeneshavn er et sted som er verdt et besk. Den gamle bebyggelsen bestr av i overkant av 200 hus, uthus, sjboder og sjhus. De aller fleste av dem ble bygd i midten p 1800-tallet, og de fleste av dem ser ut omtrent som de gjorde den gang.

Skudeneshavn og Sragad fikk i 1990 2. plass i konkurransen om "Norges best bevarte smby".

Sragad er en levende bydel, og det bor fastboende i de aller fleste bolighusene. I tillegg finner du gallerier, utstillinger av husflid og brukskunst, kafeer og ikke minst museet i Melandsgrden.

Nr du spaserer i Sragad, legg merke til detaljene, hvordan husene er tilpasset terrenget, hvordan hushjrnene er kuttet for gi plass til biler, og hvordan plassen er maksimalt slik at nesten alle hus har ftt en liten avskjermet hageflekk.

Nr man ser bebyggelsen slik den ligger idag kan man nesten ikke tro at hovedveien mellom Stavanger og Bergen gikk gjennom her helt fram til 50tallet.

//tekst er lnt fra skudenes.com

#reise #jul #desember #inspirasjon #aktiv #mamma #mammablogg #familie #kos #blogg

Gamle Skudeneshavn

Skudeneshavn er en av de store perlene her p Vestlandet! Det hvitmalte lille stedet er blitt kret til Norges sommerby og ogs til en av de best bevarte smbyene vi har her i landet.

Det er ingenting som slr en rusletur i disse idylliske omgivelsene! Det lille stedet oser av sjarm. Og det er umulig ikke la seg bli betatt og sjarmert her! Et sted som absolutt er verdt turen til, srlig om sommeren.

Du finner et videoklipp av den nydelige og sjarmerende lille byen HER!

#jul #desember #familie #reise #aktiv #inspirasjon #mamma #mammablogg

Norges fineste sandstrand

Vret her p Vestlandet er ikke noe skryte av for yeblikket. Men en rastls sjel som meg, lar ikke drlig vr stoppe meg! Nr jeg frst er ute reiser, m jeg finne p ting, ellers gr jeg fort p veggen. Det blir fort kjedelig bare slappe av. S i dag bestemte vi oss for dra p tur, uansett vr og vind.

Et av stoppene vre var p en av de lokale 'sydenstrendene'. krasanden nord p ya Karmy er kjent for sine hvite strender og klare vann. Stranden er ogs kret til Norges flotteste sanstrand! Og det med god grunn ...

Her er det populrt vre om sommeren. Men ogs et sted som brettseilere og turgere bruker hele ret. Dette stedet er ogs en plass mange velger ta brudebildene sine. Og nr man str her, er det lett forst hvorfor s mange har dette som sin favoritt badestrand. Den lille elsket lpe rundt her!

Altfor kaldt bade i dag! Det blste som bare det der ute. Men likevel flott st p alle de tunge og store blgene som slo imot land mens vi sto der. Og det er da man tenker at det voldsomt vr ogs kan vre vakkert se p. Alle rstider har jo som kjent sin sjarm, bde sommer og vinter.

krasanden bestr av flere sandstrender, som er adskilt av sm berg som stikker ut i sjen. Stranden er p mange mter et unikt omrde i nasjonal mlestokk. Det levende, men srbare, sanddynelandskapet er i stadig forandring, og vr, vind og hav har sine naturlige pvirkninger. Her finnes hele 10 forskjellige strandomrder, med hvert sitt unike srpreg. Bilder man tar her, blir ulike fra gang til gang, fordi det spesielle lyset her skifter alltid. Kunstnere kommer langveis fra til Vestlandet for male motivene som finnes her.

Det er s utrolig vakkert her! Balsam for sjelen vre langs havet ...

#desember #jul #mamma #mammablogg #reise #inspirasjon #aktiv #familie

1. juledag

Hper alle hadde en fin julefeiring i gr!? Vi hadde en veldig koselig dag sammen med familie, masse god mat, drikke og kaker av alle slag.

Julen er uten tvil blitt den lilles favoritt hytid! Hun var nemlig helt i hundre i hele gr. Og underholdt hele familien hele dagen.

Fler meg fremdeles stappmett etter i gr. Og derfor er det fint ha en brygge rett utenfor dra, som man kan g tur p, i hp om fle seg litt lettere i kroppen etter all julematen = )

Vret er fremdeles ikke noe skryte av. Her gr det i sterk vind og regn. Og jeg tror heller ikke vi kan regne med noe annet.

#jul #desember #familie #reise #aktiv #mamma #mammablogg #inspirasjon

Julefeiring langs havet

Vi vknet klokken 05 i dag morges! Ikke fordi vi var s spent fordi det er julaften i dag, men fordi det blser s mye ute. Og nr man frst hrte de sterke vindkastene s godt, var det umulig sove igjen etterp. Vi bor p Scandic Maritm helt nede ved sjen. Og det er nok derfor vi hrer den ulende vinden, med storm i kastene, ekstra godt.

Vi har ftt et flott Superior Extra rom med balkong og sjutsikt. Men tviler p at vi kommer til sitte s mye ute i dette vret ...

Dette hotellet er forresten kjent fra filmfestivalen og Amanda prisen som blir delt ut her i byen hvert r. Og p dette hotellet har mange stjerner bodd opp gjennom rene. Veldig fint her om sommeren! Da er det rene srlandsidyllen s langt ye ser.

Etter vi vknet s tidlig, l vi bare gledet oss og ventet p frokosten. For det beste med bo p hotell, er jo nettopp de store og gode frokostene! Koselig at julesendingene p TV begynte s tidlig i dag. Kos ligge under store og varme dyner se p julepogram. Og det gjorde ogs at frokost ventingen ikke ble s lang for den lille og utlmodige

Etter en laaang frokost med alt du kan tenke deg, og rykende ferske aviser, gledet vi oss til kikke i butikkene her nr de pnet. De hadde bare pent fra 10 til 13 i dag. Men siden dette ikke er store byen, rakk vi ta turen innom overalt. N er det snart klart for julefeiring med familien. Og man endelig kan senke skuldrene ... Men det fles veldig rart at det er s mildt ute og ingen sn! For snen burde helst ha vrt her i dag, eller hva?

#jul #desember #mamma #reise #inspirasjon

Byen ved havet

Flyturen i dag har jeg gruet meg til lenge. Grunnen til det er at vi skulle fly til en 'destinasjon' som er kjent for mye vr og vind. Om hsten og vinteren er det veldig ofte storm, stiv kuling og orkaner her. Og pga alle disse sterke stormene, var det mange jeg kjenner, som sa de rett og slett ikke trte fly hjem hit til jul. De var alle sammen redde for ubehagelige og voldsomme flyturer i full storm og uvr. Og ville ikke utsette seg for 'pkjenningen'.

Litt engstelig gikk jeg mot flyet nr det var klar for boarding. S fort jeg var kommet meg inn, spurte jeg en flyvertinne om hvordan vret kom til bli. Hun unngikk svare meg. Men sa jeg kunne f komme inn til pilotene. Nr jeg spurte de hvordan flyturen kom til bli, svarte de rlig at det var full storm p Vestlandet. Og det var meldt veldig sterk vind. Jeg fikk beskjed om at det derfor kunne bli mye turbulens! Ganske s engstelig gikk jeg bort til setet mitt .. ; ( Ingen vei tilbake n dessverre.

Stiv som en stokk satt jeg i flysete og bare ventet p uvret! Men merket ikke noe nr vi kom over skyene. Nr det var 20 minutt igjen av turen, og vi nrmet oss havet, sa piloten p hytaleren at det var svrt sterk vind i omrdet. Og beskjeder som det, gjr deg ikke akkurat mindre anspent! Klamret meg svett og hardt fast i sete mitt.

De siste 18 minuttene var det MYE turbulens! Og jeg prvde desperat snakke med noen som satt ved siden av meg. Den lille hadde sovnet, s var ikke mye selskap i henne. Men alle de andre som satt i nrheten var i sin egen verden. Opptatt med hre p musikk eller hadde sovnet for lengst. Synd for meg! For det som hjelper meg i drlig vr i lufta, er snakke med noen. Men nr jeg virkelig trengte noen, var jeg helt 'alene' p det stappfulle og lille Norwegian flyet.

Men heldigvis tok de siste og lange minuttene slutt. Og vi landet til slutt brutalt, p den korte rullebanen, helt ytterst ute ved havet.Nr vi endelig kom oss ut av flyet, merket vi hvor mye det blste! For hvert skritt vi gikk frem, blste vi tilbake til start. Det begynte ogs regne kraftig sidelengs nr vi prvde komme oss inn p ankomsthallen. Og med hret til vrs og jakken som blste seg opp til en ballong, ankom vi omsider flyplassen. Og det var da jeg skjnte at jeg endelig har kommet hjem. Hjem til vr og vind!

Pyntet fint med juletrr p det lille bagasjebndet! = )

Kan dere gjette hvor vi er?

#desember #jul #reise #aktiv #mamma #mammablogg #inspirasjon

P flyplassen

N er vi p flyplassen! Og det er ikke s lenge til vi skal ut fly. Akkurat n har jeg TITUSEN sommerfugler i magen. Rart hvor mye denne reisefeberen kan herje i kroppen nr man skal ut p tur. Prver se p hvor fint de har pyntet til jul p flyplassen. Og prver f meg selv til tro at jeg bare skal ta toget en liten tur ... = )

Jeg er ikke den som er mest glad i fly. Men det gr nok bra! Og hvis ikke, s er det uansett ingenting man kan gjre med det. Skal prve fokusere p min lille og viltre 3 ring mens jeg er i lufta. Sist vi skulle fly, nektet hun ha p belte. Og det er ikke bare enkelt nr de sm m sitte i ro i eget sete. Krysser fingrene for at det gr fint denne gang! Den lille hper flyet vrt er ROSA ... God tur til meg selv!

#jul #desember #barn #mamma #mammablogg #inspirasjon #reise #hverdag #skjnnhet #mote

Hotelltips Venezia!

Har du planer om ta turen til Venezia i ret som kommer? Det burde du! Venezia er en av de plassene som man burde f med seg i lpet av livet.Dette er en helt spesiellplass som virkelig er verdt beske! Men det kan vre vanskelig finne hotell her, nettopp fordi det er s mange som nsker beske denne magiske plassen. Venezia er nemlig et veldig populrt sted reise med cruise fra. Ogi cruisesesongen kan det vre nrmest umulig klare oppdrive et hotell sentralt og midt i smryet. Med sine 385 hotell er det heller ikke lett vite hva man skal velge. Men om du er p jakt etter et sted bo som ikke er for dyrt, og som samtidig ligger sentralt, burde du se nrmere p det lille hotelletHotel Antiche Figure. De har flere ulike rom, ogs storefamilierom.

Dette er en perle av et hotell! Og m vre det mest sjarmerende hotelletvi noen gang har bodd p! Hotellet ligger p andre siden av buss og togstasjonen. Det er derfor veldiglett komme seg hit.Bde med kollektivtransport, taxibt eller en gondol. Fra flyplassen tok det cirka bare 15 minutt.Og det beste av alt, hotellet har utsikt mot den bermte og vakre Grand Canal. Hotellet er blitt svrt populrt blant reisende. Det scorer hyt for perfekt beliggenhet, sjarm, god og personlig service og vennlige priser. Du kan lese hva andre reisende mener HER!Hotellet ligger ogs nr cruisehavnen. Derfor er dette et perfekt sted bo noen dager fr eller etter et cruise fra Venezia. Her sover du godt i en av hotellets himmelsenger! = )

Fra hotellet er det gavstand til absolutt ALT som er verdt f med seg i flotte Venezia! En stor og deilig frokoster inkludert. Og spiseplasser ligger p rekke og rad p utsiden av hotellet nr du fr lyst p middag eller kvelds.Om vi kommer tilbake til Venezia, er dette stedet vil ville ha bodd p igjen! Og flere bilder finner du p hotellets hjemmesideHER! Hotel Antiche Figure anbefales p det varmeste! Velger du bo her, befinner du deg midt i det flotteste omrde av Venezia. De ansatte gjr alt for at nettopp DU skal f et uforglemmelig opphold. Hotellsjefen drikker gjerne et glass vin sammen med deg! De guider deg rundt dit du har lyst se. Og det er ingenting de ikke kan ordne. Frokosten smakte himmelsk! Omgivelsene er vakre! Og hotellet gir deg hele tiden det lille ekstra, som man ikke forventet. Derforer dette garantert et hotelldu aldri kommer til glemme! Vel verdt turen.

#venezia #reise #Italia #mammablogg #mamma #inspirasjon #aktiv

I hjertet av Oslo

Min favorittplass for tiden, er uten tvil Spikersuppa, midt i hjertet av byen min Oslo. Jeg liker komme ned her for f julestemning, for se p det fine pariserhjulet og kikke p alle de som befinner seg p skytebanen.Det er fint at man ogs har muligheten til leie skyter her til en grei pris. For det er ikke alle som har sine egne.

En morsom mte trene p, er tilbringe litt tid p skytebanen her nede! Selv om mange fler seg som en ust bambi p isen i begynnelse, blir man fort varm i trya og kommer inn i det. Det er egentlig ikke s vanskelig! Mest morsomt ... Spennende se p andre som er her .. Stedet for finne inspirasjon om dagen! = )

Denne helgen har det vrt iskaldt her i hovedstaden. Man kjenner minusgradene fort p kroppen om man er ute lenge. Og derfor er det ogs fint kunne bevege p seg nr man frst er ute, og ikke st for lenge i ro. Og da er jo skytebanen en perfekt plass rre seg litt p! Noen timer her nede flyr fort av sted. Det gjr den alltid nr man har det morsomt. S finn frem ulltyet, en termos med varm drikke og ta turen! : D

#helg #oslo #aktiv #jul #desember #mammablogg #mamma #kos #advent #sndag #hverdag

Livredd Julenissen!

For noen dager siden skrev jeg om at hadde vrt s heldig f mte Julenissen! Og det var stor stas, selv om jeg er voksen. For man blir jo aldri for gammel for nissen. Eller hva? : D Etter stjernemte bestemte jeg meg for at dette var noe jeg mtte ta med min minste p. Spent tok jeg derfor med min lille p lrdag fr kinobesk, for treffe Julenissen. Jeg tenkte det ville bli spennende for henne, etter ha forberedt den lille i flere dager. Vi hadde snakket om at hun kunne nske seg noe, nr hun satt p fanget til nissen. Og hun hadde nskene klare.

Nr vi kom p julemarkedet fikk hun etterhvert ye p nissen. Vi ble stende en stund og se p andre barn som mtte nissen. De satt p fanget til nissen som noen uskyldige engler, smilte og fortalte hvilke nsker de hadde til jul. Ogs ble det vr tur! Da gjemte den lille seg. Hun ble akutt sjenert og livredd! Ropte hyt: JEG VIL IKKE! VIL IKKE! VIL IKKE! Strittet i mot alt hun kunne. Mens den lille hadde sitt 'herlige' 3 rs trassanfall, kikket jeg bort p Julenissen som s (veldig!) oppgitt ut. Og en skuffet og svett mamma mtte bare innse at det ikke gikk.

Etter kinobesket gikk vi gjennom julemarkedet igjen p vei hjem. P nytt passerte vi Julenissen. Ble nok engang stende se p alle barna som satt lydig i ro p fanget til nissen. Den lille smilte og fulgte nye med. Jeg tenkte at det kanskje gikk n. Men da det ble vr tur, ble den lille p nytt hysterisk! Hun skrek JEG VIL IKKE!! VIL IKKE! Og begynte grte fordi hun ble s redd! Det var bare glemme f bilde av den lille p Julenissens fang. S dessverre gikk det ikke i r. Men kanskje vi lykkes neste r? Det er lov hpe ... P et under.

#jul #helg #mamma #desember #aktiv #mammablogg

Snoopy

Hurra i dag er det lrdag! Det betyr etterlengtet fri fra jobb, skole og barnehagen. P progammet i dag sto kinobesk verst p listen. Den lille er veldig glad i g p kino. Og hun har lenge sagt at hun vil se den nye Snoopy filmen. Alltid kjekt g p kino! S det var ikke vanskelig overtale meg til bli med.

P Saga kino her i hovedstaden, er det slutt p billetter p papir. N m man vise en digital Qr kode man fr p email etter ha bestilt billetter. For slippe inn i kinosalen m de p kinoen scane inn denne koden. Veldig rart og uvant! Litt srmodig at det er slutt p de legendariske sm og kinobillettene vi alltid sparte p fr.

Filmen var veldig st og morsom! Den varte nesten 1,5 time, noe som er rekord for den lille p kino i sitte helt i ro. Salen var full av folk. Og jeg tror mange som satt der tenkte det var godt med en liten pause og avkobling fra den kaotiske julestria som er utendrs n. Veldig koselig med kinobesk! Den lille elsker det!! S vi skal bli flink ta turen ofte neste r. Vet det kommer mange nye filmer for barn p nyret. Gleder oss allerede!

#mamma #aktiv #desember #film #familie #jul #helg #mammablogg

Nr mrket senker seg

Nr det blir mrkt ute forvandles skytebanen i Spikersuppa og julemarkedet Jul i vinterland seg om til et magisk og glitrende univers.

Lysene blinker og lyser om kapp. Aldri har det vrt kulere st p skyter med et stort pariserhjul foran seg. Man fikk plutselig flelsen av befinne seg midt i en moderne og spennende verdensmetropol.

Og under stjernehimmelen blant masse nisser og julepynt, fler vi oss heldige som har ftt et s vakkert julemarked til byen vr!

#desember #aktiv #mamma #jul #opplevelser #oslo #aktiviteter

Mte med Julenissen!

Jeg hadde hrt rykter om at han skulle vre der .. P det nye julemarkedet i Spikersuppa: Jul i vinterland. Jeg gikk kikket etter nissen s fort jeg kom der. For jeg hadde hrt fra andre at det var magisk mte nettopp denneJulenissen .. Og i det jeg runder et hjrne fr jeg ye p han!Nissen holder til i et lite koselig hus bak skytebanen. Og jeg merket at jeg ble forventningsfull som et lite barn og litt starstruck s fort jeg nrmet meg.

Jeg unskylder meg med si at jeg s gjerne skulle hatt et bilde vise til min lille datter. Men jeg tror nissen gjennomskuet meg, og skjnte at det var jeg som s gjerne ville ha det ... Jeg prver spr om det er mange sm som tr ta bilde sammen med Julenissen .. Og fr som svar at nr de sm ser foreldrene sine sitte p fanget frst, s vil barna ogs! Nissen spr om jeg ikke vil komme bort sette meg p fanget fortelle hva jeg nsker meg til jul i r.

Og selv om jeg blir regnet som 'eldre' i alder, liker jeg fortsatt utfordringer!S vips, plutselig sitter jeg p fanget til selveste julenissen! Nissen spr igjen hva jeg nsker meg til jul .. Og jeg tenker at det er flott at jeg endelig kan fortelle nissen ALT jeg nsker meg! Men siden nsket mitt er en enebolig i en hyere prisklasse, kan jeg ikke si det hyt. Bare tenke det innvendig ...

Nissen har med seg en medhjelper som tar bilder. Og jeg fikk litt av noen blinkskudd av meg selv p nissens fang. De kan jeg smile og le av resten av livet! Og vet at jeg snart skal tilbake med den lille, s hun ogs fr mtt julenissen. Det er jeg sikker p at hun har like lyst til som meg? En ting er i alle fall sikkert, man blir aldri for gammel til ikke bli sjarmert av Julenissen! Det er jo hydepunktet med hele julen. Det synes i alle fall jeg!

#jul #desember #mamma #oslo #opplevelser #aktiviteter #mote

Jul i vinterland

De siste dagene har jeg hrt s mye om julemarkedet i Spikersuppa her i Oslo, at jeg bare var ndt til dra ned selv se s fort jeg var ferdig p jobb i dag. I r er det andre som arrangerer dette julemarkedet, og jeg var derfor spent p se om jeg merket noen forandring. Tidligere har det vrt trangt, mange mennesker, helt greit men ikke veldig spennende .. Men absolutt koselig rusle gjennom. Og det har alltid vrt obligatorisk ta turen innom hver eneste jul s lenge jeg kan huske. Alt for komme i julestemning ... Julemarkedet i r har blitt stedet der ALLE drar! Media har nrmest flommet over den siste ukemed bilder av glade og begeistra fjes p det nye julemarkedet. Og da mtte jo ogs jeg ned for se hva alt dreide seg om.

I r er det alts et helt nytt konsept, som de har valgt kalle Jul i vinterland.De har mange salgsboder som fr. Men jeg likte bedre det de selger her i r, enn tidligere. I r finnes det nemlig bde varer som passer bde for voksne og barn. Her kan du ogs f kjpt masse godt spise. Alt fra Putti Plutti Pott pepperkaker, smultringer, eplemost, skinker, oster, plser, varer fra ulike grder, grt, og de bermte brente mandlene. De har ogs glgg og god kakao! Men det som er nytt i r er at de har et kjempestort og vakkert pariserhjul der! Det er pyntet med masse fargerike og blinkende lys og lyser opp hele Oslo sentrum! Det er plassert foran skytebanen og er virkelig et blikkfang for alle forbipasserende og for de som str p skyter. Det m vre kjempegy sitte i den, for p det hyeste er jeg sikker p at utsikten er FIN! Det koster 45 kr for en tur, men hadde dessverre ikke tid i dag.

Bak skytebanen hadde de mange aktiviteter for barn. Og alt var laget s fint til! Hjemmekoselig stemning overalt! Det er ekstra fint og stemningsfult der nede nr det begynner bli mrkt, for da fr man se alle lysene blinke og lyse opp hele markedet. Men det beste av alt: man kan mte Julenissen der! Og endelig fikk jeg muligheten til fortelle nissen ALT jeg nsker meg i r. Smiler fortsatt her jeg sitter etter at store og voksne meg fikk sitte p fanget til nissepn! Stor stas! Haha! Mer om det i neste innlegg .. Dette er et sted alle M f med seg fr jul! Jeg skal i alle fall tilbake med den lille p lrdag. Gleder meg allerede til vise henne dette flotte julemarkedet. Og ikke minst selveste Julenissen!! Anbefaler alle og enhver til ta turen innom her!

#jul #desember #mamma #aktiv #barn #oslo #mat #vinter

Vi jukser litt ...

De fleste av oss er nok vant med tradisjonen om at man venter med pynte juletreet helt til 23 desember. Og mange av oss er nok ogs vant med ha nyhogget juletre som kommer rett fra skogen. Men siden vi skal ut reise denne julen, er vi ndt jukse litt ... For det er dessverre begrenset hva man klarer f med seg i en liten koffert.

Derfor lot jeg den lille f pynte akkurat som hun hadde lyst her om dagen. Hadde i utgangspunktet tenkt bare ha rde julekuler p. Men den lille ville at ALT skulle henge p, s da ble det snn. Slv og rdt i skjnn forening! Mangler fremdeles stjerne i toppen ... Men det var jo utrolig nok, helt utsolgt nr vi skulle kjpe det p sndag.

Nr alle pakkene er p plass under treet, kommer det til se ganske s bra ut, der det str og blinker ved siden av peisen. Ogs m vi bare finne en julestjerne til toppen og en dato som vi kan feire litt julaften p forhnd. S 'synd' at man ikke kan ha med seg alt p flyet! Men jul blir det ogs p oss i r selv om vi er p farten. Vi m bare jukse litt! = )

#jul #desember #reise #mamma #ferie #fly

Sndagsshopping

Jeg er en av de som liker nr butikkene har pent hver sndag i desember. Da fr alle de som ikke har tid til g innom butikker i ukedagene en mulighet til kikke litt. Det gir meg julestemning nr jeg ser hvordan de har pyntet ute i gatene og i butikkene. Og det er alltid veldig koselig, s lenge man ikke drar rett fr jul. Da er det bestandig ellevilt og desperat kaos, og det er ikke like koselig befinne seg i.

Planen i dag var kjpe litt julepynt p Rusta. Men vi var tydeligvis alt for sent ute. For det var helt tomt, UTSOLGT og ribbet i butikken allerede! Det sto kun igjen 2 esker med brune julekuler, og det var ikke helt det jeg nsket eller s for meg. Endte derfor opp med en kul retro popcornmaskin, av alle ting, i stedet for! Den mtte bare bli med oss hjem!! Hehe! : D Og noen nisser vi mtte ta ned fra utstillingen.

Hadde lyst dra innom IKEA for kjpe det jeg skulle ha der,, men det var det ingen andre lystne eller motiverte for. Tror det var veldig mange som hadde tatt turen dit i dag. Parkeringsplassen var i alle fall stappfull! S jeg fr dra jakte p julepynt og juletrestjerne alene en annen dag. N som jeg er ferdig med studier, har jeg plutselig ftt mye bedre tid. Noen som vet om andre steder som selger fin julepynt?

Det er aldri for sent!

Det siste ret har jeg holdt p med (nok en) videreutdannelse i tillegg til 100% jobb. Det gjorde at de travle dagene i hverdagen ble enn travlere. Mange kvelder forsvant med til studier. Og jeg har brukt hver eneste helg det siste ret til oppgaveskrivng!Helg etter helg etter helg har jeg jobbet intenst, frustrert men ogs mbevisst med f ferdig en av de 12 innleveingenen som jeg mtte levere. Og for hver innlevering jeg fikk ferdig, begynte jeg ogs tenke at jeg ville komme i ml en vakker dag.

Det har vrt tungt, tft og noen dager vanskelig! Jeg har hatt lyst gjre alt annet enn pugge, lese og skrive oppgaver. Nr solen har skint, har jeg flt p hvordan det har vrt ofre noe. For jeg har ofret mye av en etterlengtet fritid til fordel for studier.Men etterhvert som jeg kom lengre inn i studiet, fltes det bra f f faglig pfyll og muligheten til utvikle seg med ny kunnskap. Det ble spennende vre student vente p karakter for oppgaver man hadde jobbet mye med. Oppgaver man virkelig hadde lagt sjela si i!

Og tilslutt kom dagen: etter 3 hele dager med eksamen var jeg endelig i ml! Jeg er ferdig!! Og det fles s bra! Ubeskrivelig godt. Men samtidig srgmodig. For p en mte vil man ikke at det skal ta slutt .. Den lille studentbobla jeg har kunnet g inn i, og som ble som et lite fristed og gjemmested fra en ellers hektisk hverdag. Den kommer jeg faktisk til savne!

Utrolig nok, s har jeg allerede tenkt at jeg har lyst begynne p mer utdannelse. For jeg vet at i dagens tffe arbeidsmarked, er det lurt ha mye utdannelse p en CV om man nsker drmmejobben, har lyst p flere muligheter eller spennende utfordringer p arbeidsplassen. Det er aldri for sent ta utdannelse! Det er aldri for sent begynne p noe man har lyst til. Det er aldri for sent flge drmmen! Og du, det er ingenting som fles bedre etterp enn flelsen av at man faktisk klarte det!! For man klarer nemlig det man vil. Jeg klarte det! Hurra! P mandag kan jeg mte opp p jobb med en ny yrkestittel. Og omsider kan jeg begynne tenke p jul ... : D