Portofino

Tilbake til Portofino igjen

Etter en halv dag i Portofino var resten av familien kjempelei av hele plassen og syns de hadde sett mer enn nok. S de tok frste bt som kom for hente oss tilbake til cruisebten, som l der ut p havet, og litt motvillig flte jeg at jeg ikke hadde annet valg enn bli med tilbake. Selv om jeg fint kunne blitt i land mye mye lenger p en s fin plass.

Tilbake p cruiset igjen spiste vi lunsj og etterp sovnet hele familien. Jeg lurte p om jeg skulle gjre det samme, sove litt, for det er rart hvor trtt man blir av vre p sjen, kombinert med sol og varme. Men s tenkte jeg at jeg heller burde dra tilbake igjen til Portofino, nr jeg frst var s nr. For det er jo ikke sikkert at jeg noensinne kommer tilbake .. S der og da bestemte jeg meg spontant for bare ta en bitteliten tur tilbake igjen mens de andre sov tungt. Rastls sjel som jeg er.

Hele dagen var det rff sj frem og tilbake fra cruiset og inn til Portofino. Jeg skjnte nr jeg satte meg ombord igjen i den lille bten, som skulle frakte meg i land, at det ikke var blitt noe bedre de siste timene, kanskje litt verre? Mye verre! Men nr det er noe man vil nok, er det bare stlsette seg for hva som vil komme. En bttur som ikke var s veldig hyggelig pga den grove sjen. Men heldigvis roet havet seg kraftig ned nr vi nrmet oss bukten til Portofino p ny.

Siden resten av familien var igjen p bten bestemte jeg meg for ikke vre s lenge. Bare suge til meg noen siste yeblikk fra denne vakre plassen! Spaserte nedover havna, gjennom de f gatene og satte meg ned p en bryggekant. Kikket p livet, btene, menneskene og duppet beina i havet. Tenkte p hvor fint jeg syntes det var der .. og lot tiden st litt stille, mens jeg tok et siste farvel med denne fine lille plassen.

Etterhvert begynte det bli ettermiddag og jeg mtte tilbake. Psyket meg opp til nok en bttur p havet. Og hadde nok engang en voldsom 'opp og ned tur' gjennom blgene fr jeg kom tilbake til cruisebten igjen. Listet meg stille inn p lugaren og der sov alle fremdeles. De merket ikke at jeg var borte engang. Og jeg kjente da at jeg var klar for forlate Portofino og vkne opp til en helt ny plass neste morgen.

#portofino #italia #cruise #familie #mamma #reise #natur #sommer #opplevelse #barn #blogg #foto

Castello Brown, Portofino

P toppen av en klippe i Portofino ligger Castello Brown. Fra denne eiendommen fr du en unik utsikt utover store deler av den vakre italienske rivieraen. Dette er kort fortalt et gammelt slott med en stor hage fra 1500 tallet. Fra 1800 tallet ble det brukt som en privat villa. P 1960 tallet kjpte Portofino by huset, og det fungerer i dag som et museum. Her blir det ogs arrangert bryllup og andre store arrangement og selskaper.

Fr man tar turen opp hit, er det lurt sjekke med turistinformasjonen i Portofino om de faktisk holder pent. Vanligvis holder de pent fra 10-17. Men de hender ogs at de er stengt for private arrangement. Det koster 5 Euro i inngangspenger pr person for komme inn her, og dessverre s tar de ikke kort! De bare ristet p hodet nr man spurte og s litt dumt p oss. S husk ta ut penger fr du begir deg ut p den bratte turen opp hit.

Vi brukte ca 15 minutt opp fra havna i Portofino. Det er bare bratte oppover bakker hele veien opp hit. Og det fltes ut som tidenes treningstur i solsteiken og varmen vi hadde mens vi var her!! Klrna vre klistret seg bokstavelig talt fast i kroppen! For om sommeren er det veldig klamt og varmt i Italia. Men turen opp er veldig fin! Man ser fine hus, flotte hager og en utrolig flott utsikt langs hele veien opp. S turen opp er verdt strevet.

Slottet er omkranset av en stor og flott hage p alle sider. Selve huset gr over flere etasjer og her finnes det mange gamle og antikke mbler og bilder. Fra de ulike vinduene man kan pne fr man en storsltt utsikt utover flotte Portofino, bukta her og havet rundt. Man kan bli med p guidet turer her, men ogs g alene i ro og fred. Og jeg likte se meg rundt i eget tempo uten mtte ta hensyn til en gruppe med mange andre. Her er det sikkert helt vanvittig fint ha et bryllup! Og det er mulig leie slottet til nettopp dette.

Det finnes ogs et lysthus man kan g til, som ligger p en sti 400 meter lenger ned, men dette fikk vi ikke med oss. Var faktisk ikke klar over at det var der fr vi kom hjem. Er du i Portofino en dag er dette et sted man m f med seg! Utsikten du fr her oppe av Portofino fr du ingen andre steder. Magisk fin plass f med seg!!

#portofino #italia #mamma #familie #reise #cruise #helg #sommer #natur #sndag #barn #opplevelse #blogg

Ting finne p i Portofino

Portofino er en eksklusiv og knttliten 'se og bli sett plass' langs den italienske riviera. Stedet er elsket av kjendiser og de rike og bermte! Men hva kan egentlig vi helt vanlige mennesker finne p der?

Det finnes en rekke spiseplasser her. De fleste har hy prisklasse og er veldig dyre. Det finnes ellers en liten matbutikk, noen survenirbutikker, et bakeri, flere steder man kan kjpe seg is, dyre smykke og juvelbutikker, designbutikker som Dior, Pucci og Balenciago, noen spinndyre 5 stjernes hoteller og det er alt. Men det koster ingenting sitte ned i havna her. Og de fleste turister som kommer hit velger g p tur, for det er jo gratis! : D

Portofino har en liten men veldig fin havn. Her er det kjekt rusle rundt for dagdrmme og se p alle de fine, dyre og enorme btene og yachtene som ligger ankret opp langs kaien og ute i havet

Det finnes ogs en liten sti man kan flge oppover i hyden bak noen av husene. Denne stien tar deg opp til San Giorgio som er en liten og flott gul kirke. Det tar omtrent 10 minutt g opp hit i bare oppover bakker hele veien.

Her koster det ingenting komme inn. Og fra kirken, som ligger p toppen av en klippe, har man panormautsikt utover Portofino og hele kysten i nrheten. Plassen hvis man vil ha fine skrytebilder fra Porotofino! Her er det mange fine skulpturer og sti ned til en badeplass. Men badeplassen er fra stein p en klippe og blgene her er ganske store og rffe, s dette er ikke for barn eller for de som ikke er helt trygge med bade i havet. Turen opp hit gr veldig fort for man har s fin utsikt hele veien opp. Absolutt verdt ta turen opp hit i Portofino!

Det finnes ogs et annet sted som ligger lenger opp p samme sti som opp til kirken og kirkegrden, som er verdt f med seg nr man frst er her. Mer om denne plassen i neste innlegg!

#portofino #italia #reise #helg #lrdag #cruise #familie #barn #mamma #blogg #tips #natur #tenring #sommer

Portofino

I slutten av juli beskte vi Portofino i Italia for frste gang. Dette er et sted jeg alltid har drmt om beske! Og jeg har brukt mye tid p dagdrmme meg vekk i bilder fra Googel nettopp fra denne plassen. Hehe! Derfor var stoppet vi hadde her langs den italienske riviera noe jeg virkelig hadde sett fram til i lang tid. Mer om frsteinntrykket jeg fikk herfra, mens jeg var der, kan du lese om i et tidligere innlegg som du finner HER!

N har jeg begynt g gjennom bilder fra ferien og tenkte jeg ville dele noen av de. Forelsket meg helt i denne lille plassen! Elsker sm, fargerike, landsbyaktige og svnige steder som dette. Steder hvor man fr flelsen av tiden har stoppet opp helt. Dette er en bitteliten plass som jeg i ettertid, personlig tenker at det holder beske p dagstur, om man befinner seg i nrheten. Gjerne en halv dag i kombinasjon med de andre sm byene og flotte plassene i nrheten p den italienske riviera.

Vi l ankret opp i bukta p en cruisebt 20 minutter unna selve Portofino, og herfra ble vi fraktet inn p sm bter. Flere valgte bli med p organiserte turer som cruisebten arrangerte her. Men de aller fleste valgte utforske p egenhnd. Mange av de andre gjestene og passasjerene ombord valgte, for f mest mulig ut av dagen, tilbringe noen timer i Portofino og noen timer i den vel s idylliske nabobyen Santa Margherita

Tilbakemeldingene fra andre gjester ombord p bten var at de likte bedre Santa Margherita, for dette var en litt strre plass hvor det er mer se og finne p. Flere ga ogs uttrykk for at de var skuffa over Portofino. Det er nemlig begrenset hva man kan finne p der. Mine to eldste dtre syntes heller ikke Portofino var det mest spennende stedet p jord. De sa de hadde sett alt etter mindre enn 10 minutt og var da mest ivrig etter dra tilbake til cruisebten igjen, til min store irritasjon, fremfor tilbringe dagen med slappe av i havna i Portofino. S kanskje ikke helt favorittplassen for sm barn og rastlse ungdommer.

Om jeg noensinne kommer tilbake til dette omrdet, og det skal man ikke se bort i fra, kunne jeg tenke meg heller dra til nabobyen for utforske hva Santa Margherita har tilby. Jeg ville nok ikke ha brukt en formue p bo p hotell i selve Portofino, for jeg tenker at det holdt med den ene dagene vi var der. Uansett s er det ingen tvil om Portofino er en veldig flott plass som det var kjekt ha ftt med seg!

#portofino #italia #reise #cruise #familie #mamma #barn #tenringer #juli #foto #natur #sommer #minner #blogg #italiensk #riviera #foto

Portofino, Italia

Hei fra Portofino og den vakreste plass p jord! Vi kom hit klokken 07 i dag morges. Cruisebten har ankret opp ut ibukta her. Og vi blir fraktet i land i sm tenderbter og livbter. Dette var stoppet jeg har gleder meg mest til, og jeg jeg sitter her og dupper beina i havet, og tenker at jeg har lyst bli her for alltid! Herlighet for en vakker liten plass!!!

Vi har tuslet rundt i bildedvakre Portofino noen runder allerede. Har ogs vrt i en kirke og utsiktsplass som ligger en 10 minutt gtur opp i hyden her. Nr vi frst var i gang beskte vi ogs Castello Brown, som er en gammel borg / hus, som ligger lenger opp i hyden. Det er knallvarmt! Og vi er gjennomvte av svette etter turen opp fra bukta her.

En ansatt p cruisebten som jobber p Art Gallery sa til meg i gr kveld at jeg mtte huske lade mobilen min helt opp, for dette er plassen man tar 1 million bilder. Telefonen min har n 5 % strm igjen! S skal straks tilbake til bten for lade den opp p ny igjen, ogs ta turen tilbake igjen etter vi har spist lunsj. Ser det er mange flotte spiseplasser her ogs, men prisnivet er naturlig nok himmelhyt.

Portofino er en av favoritt  lekeplassene til de styrtrike og bermte. Her liker de bruke enorme summer med penger og vise seg fram med all rikdommen sin. Her er det svindyre yachter i havna og spinndyre butikker. Men du verden s gy det er for en vanlig person vre her og se p det livet som foregr p denne plassen, man m nesten oppleve det selv, for det er nesten ikke til tro! Utrolig vakkert sted!