Portovenere

Cinque Terre og Portovenere

I dag morges var det litt tidligere opp enn de andre dagene ombord fordi de skulle bli med p en utflukt. Har alltid drmt om oppleve Cinque Terre og Portovenere og plutselig fikk jeg muligheten n som jeg er ombord p Symphony of the Seas og vi er like i nrheten. Var spent p denne turen for jeg vet at de som valgte samme tur forrige uke hadde skikkelig drittvr: rff sj, mye vind og regnvr. Bildene de la ut fra turen var gr og alle gikk med paraply og regnjakke. Og man kunne se de hye blgene i bakgrunnen. De mtte ogs avlyse deler av turen pga vret. Jeg fikk nemlig melding fra ei som befant seg p denne turen om at sjen var veldig tff den dagen. Det gjorde meg usikker p om vi skulle dra eller ikke. Turen fra Portovenere til Cinque Terre gr nemlig med en liten og pen bt p det store havet i en hel time. Men heldigvis bestemte vi oss for dra og fikk knallvr hele dagen! Bl himmel, helt rolig sj og alt det vi bare nsket oss.

Turen fra skipet i La Spezia til Portovenere gikk med buss. Vi hadde ftt beskjed p forhnd om at det ogs ville g med bt over som tok cirka 30 minutt. Men var helt greit for meg at vi slapp en av btturene. Bussturen bort gikk fort fordi det var s mye fint se p hele veien. Masse sm og fargerike landbyer og hus som var plassert p steder og i skrninger som man ikke kan forst at de har klart bygge noe. Vi hadde ogs med oss en guide som snakket bra engelsk og var intresant hre p. Jeg ble i alle fall veldig engasjert! Elsker historie og informasjon om vakre steder som dette! Flere plasser var det s vakkert at det s ut som et eneste stort maleri.

Portovenere var en bitteliten og sjarmerende plass. Vi gikk gjennom byen og opp til en gammel kirke med guiden og hadde 1 time for oss selv etterp. Det var faktisk litt i det lengste laget for plassen var s liten. S ventet btturen jeg var s spent p. Vi klarte f plass p taket verst p bten, og det var der alle nsker sitte pga utsikten som ventet. Vi kjrte med vt langs hele kysten av Cinque Terre i en hel time. Vi fikk sett alle de 5 bermte og kjente landsbyene: Riomaggiore, Manarola, Corniglia, Vernazza og Monterosso. Vret var kjempefint og hele turen var en magisk opplevelse!

I Monterosso som var den siste av de 5 landbyene gikk vi av. Her gikk vi frst gjennom deler av byen med guide og hadde nesten 2 timer for oss selv. Dette er ogs en veldig liten plass s det var ogs nesten i det lengste laget. Men vi koste oss med is og verdens beste Foccacia p en cafe som l midt p stranda og flott utsikt og kunne ikke klage. Der og da fltes livet veldig bra! Tilbake igjen tok vi toget fra Monterosso 1 stopp og p stedet vi gikk av ventet bussjfren og bussen. Alle som var med p turen sovnet i bussen tilbake til skipet. Og guiden mtte vekke oss etter 1 time nr vi var framme p havna igjen. En flott dag i mektig natur som gjorde veldig stort inntrykk p meg! Absolutt verdt f med seg!

Dette var en opplevelse jeg ikke kommer til glemme noengang. Har tatt masse bilder og veldig mange fra alle de ulike landsbyene i Cinque Terre, men kommer til ta litt tid g gjennom alle. S legger med noen bilder fra Portovenere. Og kan rpe til de som ikke vet, at Cinque Terre er like fint! Om ikke finere! Og vennligere mennesker enn de som bor i Cinque Terre skal man lete lenge etter, selv om de sikkert synes det er litt slitsomt med alle de turistene som daglig kommer her p besk. Guiden fortalte meg forresten at man kan g fra landsby til landsby p 12 timer! Men anbefalte legge turen over flere dager s man kan hvile seg litt mellom alle inntrykkene underveis. Det er ogs lurt legge turen p vren i april og mai. For om sommeren er det stappa her. Og etter ha vrt her har jeg ingen problem med forst det! Dette var for meg en stor drm som endelig gikk i oppfyllelse.