Villefrance

God morgen fra Frankrike!

God morgen fra Frankrike! Vi forlot Italia i gr kveld for denne gang, og vknet opp p et nytt sted og et nytt land i dag morges. Vi ligger n ankret opp i bukta utenfor vakre Villefranche p den Franske Riviera. Her har vi vrt flere ganger tidligere. Den lille byen Villefranche er etter min mening den aller fineste og mest sjarmerende byen langs hele den Franske Riviera. Men siden vi har vrt her s mange ganger har vi lyst til finne p noe annet enn tilbringe dagen her i dag. Planen i dag er beske Monaco eller Menton? Vi har vrt begge disse stedene ogs fr. Fr se hvor vi havner ... Det er dessverre meldt litt regn og drlig vr i dag, s det blir i alle fall noe annet vi gjr enn en tur p stranda.

#frankrike #franskeriviera #sommer #villefranche #foto #mandag #familie

Booking.com

Tilbake til Frankrike

God morgen fra Frankrike! Vi er nemlig p plass i et nytt land og p en ny og vakker destinasjon. Her gr det jammen unna!

Reiste fra Portofino og drlig vr Italia i gr kveld. Hele dagen var overskyet med regndrper og veldig choppy sj. Vi ankret opp i bukta 20 minutt fra selve Portofino, og ble som nevnt fraktet inn med livbter. Jeg satte meg p taket (de har nemlig ogs noen plasser verst) for f fin utsikt, men havet hadde i gr veldig rff sj. S det var ubehagelig vre i en liten bt p de blgene vi hadde der, fr vi nrmet oss selve Portofino. Det var opp og ned og opp og ned. Og noen som var ombord ble veldig stressa nr vi fikk perioder med veldig mye bevegelse. Men prvde si til meg selv at jeg faktisk satt i en livbt! (!) og at han som kjrte den hadde full kontroll. Men de som satt i den siste livbten fra Portofino og tilbake til bten p kvelden, hadde hatt store problemer med komme seg inn til bten vr igjen, for da var det veldig rft p havet og mye vind. Glad jeg ikke var i den!

Nr vi reiste derfra i gr kveld, blste det kraftig opp og begynte regne. Og vi fikk ogs mye bevegelse i bten pga store blger og rff sj nr vi dro. Mange ombord som ble veldig sjsyke i gr kveld. Men etter noen timer stabiliserte det seg heldigvis. Klokken 07 i dag morges kom vi fram til stopp nummer 9: Villefrance - sur - Mer! En nydelig liten fransk by som vi kjenner veldig godt, men alltid hyggelig komme tilbake hit! Akkurat 1 r etter vi var her sist.

Villefrance er i mine yne den aller vakreste plassen langs den Franske Riviera. Denne lille og sjarmerende byen minner p mange mter om Portofino med alle sine fargerike hus og mange bter. Men er strre enn bittelille Portofino. Villefrance har nrmere 7000 innbyggere, mens i bittelille og svnige Portofino bor det kun 439!

Her i Frankrike er vret bra i motsetning til Italia i gr. S regner med at vi fr en veldig fin dag med knallbl himmel. N skal vi prve finne ut hva vi skal gjre mens vi er her denne gang. Fler vi har sett ALT som er i nrhetee her. S mulig vi drar inn til Nice eller bare ender opp p badestranden her i Villefrance. Vi er uansett glade for vre tilbake igjen p denne flotte plassen nok engang!

#frankrike #villefrance #cruise #familie #mamma #blogg #reise #foto #sommer #tirsdag

Villefranche tips!

Om du noen gang befinner deg i Villefranche-sur- Mer, langs den Franske Riviera, er det obligatorisk med et besk opp i borgen som ligger langs havna. Den gamle borgen i gamlebyen er nemlig verdt beske!

Festningen finner du en liten rusletur unna havna. G opp en liten bakke, og du er der! Citadelle St. Elme ble bygget p 1600 tallet for beskytte County of Nice, som det het dengang, mot angrep og inntrengere.

I dag er den historiske borgen gjort om til et stort og spennende kulturelt mtested. Her finner du 4 museer, gamle monumenter, kirker, flotte hager og parker, et hotell, selskapslokaler og til og med en utendrs kino!

For 6 Euro (cirka en femtilapp) kan du se de nyeste filmene her i borgen p kveldene. Kinoen ligger ved siden av en vakker park. Og i tillegg til et gigantisk lerret, har du ogs panormautsikt mot havet! Sl den! Verdt nevne er kanskje at alle fimene kun er dubbet p fransk! Dumt for oss som bare skjnner litt ...

Dette er et sted som det er verdt f med seg om du frst er her. Det er mye se p der inne. Og uansett hva man velger gjre mens man er her, er det en fin tur. Utsikten er alene verdt hele turen opp til borgen! Det koster heller ingenting komme inn i festningen. Gratis! : D

#helg #reise #frankrike #franskeriviera #mamma #blogg #mammablogg #villefranche #sommer #sol #lrdag #trening #foto #familie #tips #barn #aktiviteter

Htel Le Versailles

Det frste vi opplevde nr vi kom ned til Sr Frankrike og den Franske Riviera, var dessverre tull og rot med hotellbestillingen vr! Jeg hadde bestilt og betalt for et hotell jeg hadde sett meg ut allerede i april. S var sikker p at alt var i skjnneste orden. Men da vi kom dit, hadde de dessverre ikke gitt oss det jeg hadde bestilt, og var blitt lovet gjennom mange mail.

Kort fortalt, vi hadde bestilt et stort familierom, som jeg trodde var 2 dobbeltrom med dr mellom. Men fikk i stedet for 1 dobbelrom og et lite rom uten dusj. Det lille rommet uten dusj var heller ikke pusset opp de siste 30 rene? Det hadde et mindre deilig gulvteppe p gulvet! Og hvem vil dusje i et lite 'skap' p gangen?

Men noen ganger lnner det seg alts klage! For nr jeg sa i fra i respsjonen at dette ikke ville fungere for vrt reiseflge p 5 personer, fikk jeg beskjed om at vi kunne f bo p et annet hotell! Hotellsjefen eide nemlig 2 hotell. Og det andre hotellet l bare litt lenger opp samme gate. Om vi ville komme opp se p det?

Htel Le Versailles l litt lenger opp fra havna i Villefranche. Og det frste som mtte oss der var en FANTASTISK utsikt!!!! De har en kjempestor terrasse hvor man kan sitte spise og drikke. Og her kunne jeg fint ha blitt sittende for alltid! DEN utsikten over havet og alle btene! Det var som komme til himmelen, etter ha vrt innom p det andre hotellet, Hotel Provencal, som vi egentlig skulle ha tilbragt ferien vr.

Hotellet er fresht, lite og veldig koselig! Personalet er helt ENESTENDE! De gjr alt for deg! Jeg s bare STORE smil! Og etter 10 dager, ble vi ogs litt kjent. : ) De har svmmebasseng der, en fin hage og en oase nede ved bassenget. Og gratis nett!! (noe som slett ikke er en selflge p hotellene her nede)

Frokost er ikke inkludert, men kan kjpes om man vil. Koster 15 Euro pr person. Vi valgte derfor spise p de ulike bakeriene som l i nrheten, eller nede p Cafene og alle spisestedene som ligger ved havna.

Finnes det noe negativt si? De som rengjorde rommene var kanskje ikke de raskeste .. Men vi var ute mestepartene av dagene. Og da hadde de stort sett klart ta rommet fr vi var tilbake. Hvis ikke kom de i rekordfart om vi sa i fra inresepsjonen. Ingenting slr flelsen av nye store og myke hvite hndklr .. Og en oppredd deilig seng!

Dette hotelet anbefales! Perfekt beliggenhet! Og bare en kort taxitur fra Nice flyplass. Cirka 20 minutt, hvis det er trafikk. Hotellet er stille og rolig, men samtidig sentralt! Buss 100 og 82 gr rett utenfor dra. Og disse tar deg enkelt rundt hele kysten begge veier.

For de som ikke nsker busser med mye folk, s finnes det ogs en liten togstasjon en fin liten rusletur unna. Og hotellet tilbyr ogs ordne transport for deg, dit du skal. Prisene p dette var ogs bra. Vi lot dem ordne med turen tilbake til flyplassen. Fikk en flott bil og en veldig hyggelig og behagelig sjfr. Dette er et sted som jeg helt klart kunne reist tilbake til.

Vi betalte ingenting for bo her, siden vi allerede hadde betalt til det andre hotellet de eier. Har sett at man kan booke det p bde booking.com og hotels.com (som har dyrere pris p det!) Sjekk ogs direkte med hotellet via deres hjemmeside! Ofte fr man da en bedre pris, enn gjennom bookingsidene.

Det str ogs p bookingsidene at dette er et 3 stjernes hotell. Men vil heller si at dette er uten tvil et 4 stjernes hotell! Prisen er uansett lavere enn mange av de andre stedene her nede.

#sndag #helg #hverdag #foto #frankrike #franskeriviera #aktiv #mamma #familie #mammablogg #foto #ferie #sommer #august #kjrlighet #reise #hotell #tips

Villefranche-sur-Mer

Villefranche er en liten idyllisk og svnig by langs havet. Og denne fine lille byen er plassert midt i smryet langs den Franske Riviera.

Mens vi var her nede, beskte vi de fleste stedene langs den bermte kyststripen. Og jeg kan med hnden p hjertet si, at dette er det vakreste stedet av de alle!

Byen ligger midt mellom Nice og Monaco. Og det er lett komme seg rundt mellom de forskjellige stedene herfra. Vi valgte bo i Villefranche i 10 dager. Og hadde dette stedet som vr faste base under oppholdet her nede.

Stedet er stille og rolig. Men samtidig ikke et kjedelig sted vre! Dette er stedet alle cruisebtene og flotte yachter legger til. S nok se p, bde morgen og kveld! Dessuten var det alltid godt komme tilbake hit, etter en dag p farten til til andre byene.

Den dagen jeg er s heldig vinne i Lotto, ville jeg brukt premien til en bolig her! Villefranche er ogs stedet jeg kunne tenke meg tilbringe livet den dagen jeg blir pensjonist.

Et sted jeg anbefaler alle beske p det varmeste! Enten for en dagstur eller for en lengre periode. Vakreste plassen p jord! ❤

#sndag #frankrike #helg #hverdag #franskeriviera #mamma #blogg #mammablogg #familie #ferie #kjrlighet #foto #aktiv #reise #villefranche #sol #barn #tenring

Late dager

Vi nyter fremdeles late dager langs havet og den Franske Rivieraen. Det er veldig varmt her p dagtid, og da er det godt bare ta livet med dro og skru ned tempoet. Ha beina i bassenget, vre under en stor parasoll eller litt skygge.

Men senere i dag gr turen til Menton. Dette er en by som ligger mellom Monaco og Italia. Menton er siste togstopp langs Cte d' Azur, den franske kystlinjen, fr man kommer til Italia, og et sted alle har anbefalt oss dra. Her skal det vre veldig vakkert!

Det blir spennende ta turen dit! Ser veldig flott ut der, s gleder meg til se denne byen litt senere i dag.

#menton #franskeriviera #frankrike #villefranche #sommer #ferie #sol #mamma #tirsdag #hverdag #familie #blogg #mammablogg #foto

Hei sndag!

I dag er det allerede sndag! Dagene bare flyr avgrde! Og srlig nr man har det fint, og befinner seg i vakre omgivelser. Her er det virkelig fint! Helt nydelig!

Solen er oppe for lengst her p den Franske Riviera. Det koker og varmer ute. Og i dag kommer det til bli en flott og varm dag!

Jeg har lyst dra p tur! Rastls som jeg er .. Og hper jeg skal klare overtale de andre til bli med inn til Nice, til Eze, Menton eller til Antibes. Vi fr se hvor vi ender opp etterhvert. Fremdeles tidlig p dagen.

Ha en fin dag! ❤

#sndag #mammablogg #franskeriviera #frankrike #ferie #sommer #sol #blogg #mamma #tur #helg #hverdag #familie #villefranche #foto #blogg

Fransk smbyidyll

Villefranche er et veldig lite sted midt p den Franske Riviera. Her er forholdene sm. Og det er lett komme seg rundt i denne lille byen.

Alle vi har mtt til n er vennlige og hjertlige. Hvis du er innom er sted mer enn en gang, blir du lagt merke til. De som jobber i butikkene og spiseplassene her, hilser og behandler deg som en venn om de ser deg igjen .. Og det er hyggelig nr man fler seg s velkommen som man gjr overalt her!

Her er det akkurat passe mange butikker og spiseplasser. Mest bakerier, vinbutikker og steder spise. Og etter noen dager har du garantert funnet deg noen favoritter. Trolig en av de nede ved havet. Livet og stemningen her er avslappet. Helt annerledes enn i Paris. Om en lokal sier til deg: 'om 20 minutter' betyr ikke det ndvendigvis 20 minutter. Men heller nr de eventult husker det. Eller om de vil ...

Her mter du litt av den samme holdningen som du mter i Karibien. En butikk pner gjerne ikke fr noen har lyst til pne den. Og her er tlmodighet en fin ting ha. Ting tar gjerne litt tid .. Men nr man frst har god tid s gr det greit vente litt. Skal jo ingen plass med det frste uansett.

#lrdag #juli #franskeriviera #frankrike #mamma #foto #mammablogg #familie #blogg #ferie #sommer #hverdag #helg #sol

Veldig varmt!

Her p den Franske Riviera er det veldig varmt! Det fles som vi er i et tropisk klima. For her blir det veldig klamt og intenst nr sola varmer midt p dagen. Og da er det godt ha et svmmebasseng avkjle seg i!

Den lille synes det er s morsomt bade, at det er umulig f henne opp igjen, nr hun frst er i vannet. Da koser hun seg s mye, at hun glemmer alt annet.S nr vi frst mtte opp, grt hun som er uvr!

Ellers har det vrt en enorm Royal Caribbean cruisebt innom denne lille byen her i dag. Og man merke godt nr tusenvis av passasjerer skal av i den lille havna her.

Det var ogs et lokalt marked her i dag som solgte masse fine ting: bilder, klr, vesker og hndlaget smykker og sper. Og det s ut som de fikk solgt mye i dag, til alle de ivrige cruiseturistene.

I morgen gr turen til Monaco! Det er bare 13 minutt unna her vi er n. Bussen gr rett itenfor dra. S tenkte spise frokost der i morgen tidlig. Har vrt der fr. Men tenkte se p andre ting denne gang. Det blir bra! Gleder oss veldig til dra p dagstur dit!

#sommer #juli #foto #franskeriviera #frankrike #mamma #familie #mammablogg #hverdag #torsdag

Tilbake i Villefrance

Togturen fra Paris til Nice gikk som en drm! 5 timer og 40 minutt bare fly avgrde ... Utsikten var utrolig flott hele veien! Den franske landsbygda ser ut som malerier. Og satt kikket bergtatt ut av vinduene time etter time. Nr vi nrmest oss kysten s vi den ene flotte bten etter den andre. Og vi kjrte gjennom bde Cannes og flotte Antibes. Dit skal vi tilbake snart!!

Vi fant ogs ut at det var vel verdt betale litt mer for reise 1 klasse! Det var en veldig behagelig opplevelse. Og vi merket virkelig den ekstra romslige luksusen som vi hadde p denne klassen. Store myke seter. Og et enormt bord foran oss. De ansatte gikk rundt hele tiden vartet oss opp. Hadde de bare hatt like flotte tog og service hjemme ... NSB har noe lre!

Den lille koste seg veldig p toget! Hun flte seg som en prinsesse i det store lilla og fluffy sete sitt. Og hun likte veldig godt at hun kunne bestille muffins og drikke hele tiden, som de kom serverte henne p flotte fat. Ikke var det dyrt heller! 2 euro for et flott kakestykke og andre godsaker og drikke.

Nr vi omsider kom til Nice tok vi en drosje videre til Villefrance sur Mer. Den vakre lille byen ved havet. Her skal vi tilbringe de neste 10 dagene. Og den lille ble s glad nr hun s at hotellet vi skal bo p her har svmmebasseng! Og DEN utsikten! Hurra!

#torsdag #ferie #sommer #franskeriviera #mamma #familie #mammablogg #foto #sol #hverdag #villefranche

Villefrance-sur-Mer

Villefrance-sur- Mer er uten tvil en av de mesthyggelige smbyene langs den Franske Riviera. Med sin store sjarm og perfekte beliggenhet langs kysten, er dette et sted som aldri blir feil beske! Mens jeg tenkte p hvor mye jeg har lyst reise tilbake akkurat hit, fant jeg en side som tilbyr utleie av bde leiligheter og hus her nede! Prisene p leie av en leilighet med havutsikt var slett ikke s ille.Du kan se et lite utvalgHER! Om du heller har lyst bo p hotell, s finnes det 13 hoteller velge mellom i Villefrance. De finner duen oversikt over p denne sidenHER!Dette er et sted som absolutt er verdt f med seg. Krysser fingrene selv for at jeg snart fr muligheten til dra tilbake nettopp hit en helg snart! = )

Villefrance

Villefrance- sur -Mer er en vidunderlig ogidyllisk litenby som ligger langs den Franske Rivieraen. Byen ligger midt mellom Nice og Monaco. Storbyen Nice ligger 3 km unna, bare atskilt av fjellene Mont Boron, Mont Alban og Mont Vinaigrier. Monacoligger ogs bare en kjapp kjretur unna, knappe7 km andre veien.Bde Nice og Monaco kan enkelt ns med buss eller tog fra Villefrance, Denne lille byen er et sted som sikkert en del cruiseturister kjenner til. Flere cruiseskip ankrer nemlig opp ute i bukta her. Og dette er en av de finesteutsiktene man vkner opp til som cruiseturist i Middelhavet.Kanskje den flotteste av de alle. Kommer man hit med en stor cruisebt, blir man fraktet inn til Villefrance med en liten bt. De store skipene ankrer opp lenger ut i bukta. Den lille byen er veldig sjarmerende og avslappende! Her finner du en rekke spiseplasser, sm butikker, hyggelig gamleby og en strand. Det er gavstand til alt.Det finnes ogs flere flotte hotell her! Har sett av du finner et bra utvalg p www.booking.com. Byen ligger perfekt plassert langs kysten. Flyplassen i Nice er bare 10 km unna, Antibes 15 km unna og Cannes og Juan les Pins rett etter .. Du finner ogs grensen til Italia bare 15 km unna! Det som er s fint er at man ikke trenger en bil for f med seg alle disse plassene. Kollektiv transport, som buss og tog, frakter deg enkelt og billig mellom disse stedene. Derfor kan man enkelt kombinere et besk her, med stopp i andre byer p samme dag. Her er det s mye gjre og s mye se, at man blir aldri lei!