Er du redd for å fly?

Blir du svett, nervøs og urolig innvendig så fort du har kommet deg gjennom sikkerhetskontrollen på flyplassen? Er du ekstra engstelig etter du fikk barn og ble mamma? Sover du dårlig før du skal ut å reise? Føler du at du ikke får puste når flydøren blir lukket ? Får du økt puls og hjertebank så fort du har bestilt en reise? Har du flyskrekk? Da er det du ikke alene.

Har man tidligere opplevd en flytur med mye turbulens, vær og vind, er det fort gjort at man blir redd. Tanken på at man er høyt der oppe i lufta og ikke har noe kontroll er skremmende for mange, selv om vi vet at det er tryggere å fly enn å kjøre bil.

Her kommer noen tips som kan hjelpe deg til å slappe bedre av på neste flytur:

1. Har du mulighet til å bestille sete på forhånd? Det er mange som finner ro i å velge et sete langt framme i flyet. Her er det ofte mindre bevegelse. Du er nær et toalett og de som jobber fremme i kabinen.

2. Si fra om at du er redd til personalet på gaten eller ombord i flyet. Da vet de om deg, og husker på å gi deg ekstra oppmerksomhet når det trengs. Man blir roligere av at personalet ombordi gir deg trygghet. Ikke tenk at dette er noe som det er flaut å si fra om. Flypersonell hører dette hver dag.

3. Ikke glem å pust! Kjenner du at du blir veldig redd, skal du konsentrere deg om å puste. Da blir kroppen roligere, og du slipper å sitte å hyperventilere i lufta.

4. Prøv å ikke overfør ditt eget stress til barna dine. Kjenner du at du blir urolig, prøv å ikke bli stresset. Blir foreldrene stressa, blir barna stressa.

5. Hold deg unna alkohol og beroligende medikamenter før og under flyturen. Det er sjelden dette gjør deg spesielt avslappet. Man blir ofte bare mer engstelig.Tar man ingenting før turen, føler man seg mer skjerpet og har mer følelse av å ha kontroll. Det er bedre å heller være litt trøtt enn for opplagt når du skal ut å fly. Er du allerede søvnig, etter mange søvnløse netter før flyturen, er det større mulighet for tunge øyne i lufta. De kommer garantert når du begynner å høre på flyduren! Klarer du å lukke øynene å duppe litt, blir det mindre lidelse og en raskere flytur.

6 .Meld deg på et flyskrekk kurs! Både SAS og Widerøe arrangerer jevnlig kurs. Følg med på nettsidene dere. Kursene er veldig populære, og blir ofte fullbooket før man rakk å få det med seg.

7. Kjøp deg en selvhjelpsbok om flyskrekk. Her kan du finne mange metoder som kan virke beroligende. Anbefaler Allen Carr sin bok som heter: Endelig glad i å fly! Denne finner du både i butikk og på nett hos de største bokhandlerne. Under finner du et eksemplar av min utslitte bok.

8. Ikke la frykten ta overhånd! Du kommer til å angre om du går glipp av verden.

9. Det kommer til å gå helt fint!! Skulle det begynne å riste litt, kan du late som du er på toget. Hør på ABBA og gjør om flyturen til en fest .Prøv å fly hyppig. Ikke vent for lenge mellom hver gang du flyr.

10 .Du klarer det! GOD tur!

Innlegget er basert på mine egne erfaringer og av samtaler med flypersonell.

Undertegnede skal selv ut å fly i morgen, og har mye reisefeber akkurat nå.

14 kommentarer
    1. Hei Christine! Så BRA at du liker å fly. Ingenting er bedre! Vi hadde uflaks og opplevde en mindre hyggelig flytur hjem fra karibien for noen år siden. Jeg har brukt mye tid på å prøve å slappe av i fly etter det. Synd om flyskrekk stopper noen fra å utforske verden. Jeg elsker å reise! Prøver derfor så godt jeg kan å holde ut om bord. Disse tipsene har hjulpet meg, og jeg håper de kan være til hjelp for andre.

    2. Lurt å si fra før eller etter man har gått ombord Nora Piscopo! Tok frem igjen dette innlegget fordi jeg merker det er så mange som er stressa for å fly nå .. Skal snart ut å reise selv. Og får lyst å bare bli hjemme, for å slippe flyturen.

    3. Jeg slet veldig med flyskrekk helt i starten, men nå som jeg har flydd 8 ganger på 2 år går det mye bedre. Sliter litt ennå med turbulensen når vi flyr, men jeg jobber med det.
      Det var et veldig bra innlegg du har skrevet.

    4. Tror det eneste som hjelper er å fly ofte eller å melde seg på flyskrekk kurs om man sliter Lena = ) Jeg har opplevd tidenes verste flytur, som fremdeles sitter friskt i minne. Elsker å reise! Men hater å fly! Og er en av de slitsomme passasjerene, som hele tiden sprø de som jobber ombord, om det er lenge til vi skal lande …

    5. Uff! Det er så kjipt å ha det sånn Kristinemedbarn! Jeg skal fly med en 3 åring i morgen, og har så reisefeber nå, at jeg lurte på på om jeg bare skulle avbestille hele turen i sted.

    6. Må si jeg er imponert over alle stedene du har reist, spesielt med tanke på flyskrekken. Jeg sliter med det selv og jeg kjenner det er like mye styr hver gang en reiser, men det er jo verdt det 🙂

    7. Hei lektortylden! Jeg har ikke fått skrevet om halvparten av plassene jeg har vært, fordi jeg har vært så opptatt med videreutdannelse, 12 innleveinger og eksamen siste året, i tillegg til en 100% stilling og 3 barn. Men det kommer mer 😀 Du, jeg skal faktisk ut å fly i begynnelsen av neste uke. Jeg liker ikke tanken .. Men elsker å reise! Så da er det jo bare å dra .. Og håpe på det beste. Det går jo alltid bra! Kjenner flere som jobber ombord i fly, og de opplever jo aldri noe. Så la 2016 bli året der du oppfyller alle drømmene dine! Reis dit du alltid har hatt lyst å reise!! Vi lever jo bare engang. Så viktig å følge drømmene sine … Og når du sitter i flysete, er det bare å konsentrere seg om å huske å puste! Da blir man automatisk rolig. Widerøe arrangere også flyskrekk kurs som anbefales! Bestem deg for at du ikke vil ha det sånn mer, og gjør noe med de tankene som du ikke liker. GOD jul! = )

    8. En flyvertinne sa til meg i sommer: “vet du, 97% av passasjerene våre er redde fordi de ikke har kontroll selv når de er i lufta …” Har du vurdert å ta flytimer lektortylden? Jeg tror den eneste løsningen for å klare å bli kvitt disse dumme tankene, er å enten ta et flyskrekkkurs eller å begynne å fly selv. Da får man følelsen av å kontroll igjen selv, og redselen forsvinner.

    9. ja, jeg vet absolutt at det er derfor jeg reagerer. Jeg føler meg som en marionette som ikke har noe kontroll. Det kunne vel kanskje vært en ide, men tanken på det gir meg så vondt i magen at det får en utsette mest mulig :p jeg tror veldig på å aldri la det hindre en og fortsette å gjøre det selv om det er ubehagelig. Jeg har begynt å si i fra, og det synes jeg hjelper. Da kan jeg spør om de vet om det er forventet turbulens osv. Jeg fløy også med American Airlines en gang med en flyvertinne jeg kjenner, og det følte jeg hjalp veldig. link her: http://lektortylden.blogg.no/1449481671_en_varm_velkomst_av_a.html

    10. Veldig lurt å si fra når man går ombord lektortylden! Jeg sier som regel alltid i fra når jeg skal fly langdistanse. Da vet de om meg, og det takker de meg alltid for. Gir man beskjed om man ikke er så glad i å fly, får man dessuten alltid masse oppmerksomhet, som absolutt roer nervene betraktelig. Jeg pleier også å få komme inn til pilotene i lufta. Og når jeg ser hvor avslappa de er, blir man det også automatisk selv. Nå er det bare et par dager til jeg skal ut å fly igjen, og jeg prøver å lurer meg selv til å tenke at dette blir kjempegøy! Når jeg først er oppe i lufta, prøver jeg også å få meg selv til å tro jeg er på toget. Det hjelper også … : D Sett deg som mål at du i 2016 skal fly ofte! Flyr man ofte og regelmessig blir det også litt lettere for hver gang. Da tror kroppen tilslutt at det er normalt å fly … = )

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg