Kom inn på UWC!!!

Reklame | Booking.com

Åh HALLO! Etter mange dager med mye venting, kom det omsider gode nyheter! dag fikk vi nemlig beskjeden vi har ventet så lenge på: datteren min har kommet inn på UWC – United World Colleges!!! Fantastiske nyheter! HURRA!! Kjenner at det er en eksplosjon av tanker og følelser i omløp i kroppen akkurat nå. Tenkte jeg først skulle gå tilbake til begynnelsen … Det hele startet med at jeg fikk tilsendt en link på mail om noe jeg aldri hadde hørt om før i fjor. Jeg satte meg etter hvert ned og begynte å lese det jeg hadde fått og ble med på et informasjonsmøte som du kan lese mer om HER!

Etter en omfattende søknadsprosess som startet i oktober i fjor, ble søknaden til slutt sendt inn i slutten av januar i år. I søknaden kunne man skrive hvilke 3 skoler man ønsket seg mest til, og hun skrev da: 1. Italia, 2. Costa Rica og 3. Wales. Når søknaden var sendt inn fikk datteren min beskjed om at det var nesten 150 søkere i år (nøyaktig 144!) og at bare 70 av disse ville bli innkalt til å komme videre på intervju. Den nest siste dagen i februar ble datteren min en av de som ble innkalt til intervju og kom videre. I innkallelsen til intervjuet sto det at nå som hun har søkt UWC har hun søkt alle de 17 UWC skolene over hele verden, ikke bare en skole. Og at det ikke er mulig å bytte til et annet college enn det man blir nominert til. Mer HER! 

I midten av mars var det klart endelig for intervju. Datteren min hadde prøvd å forberede seg ved å lese andres erfaringer som har vært på intervju tidligete, og tenkt hva hun ville svare på eventuelle spørsmål som kunne komme. Men jeg tenker at det er vanskelig å forberede seg i forkant på et muntlig intervju. Hun ble intervjuet av 5 voksne og ukjente personer og var veldig nervøs. Tiden man har på snakke for seg føles som 3 minutt der man står, og ting man har planlagt at man vil si blir ofte glemt. Hun ble stilt spørsmål både på norsk og engelsk. Et av spørsmålene var hvordan hun ville representere Norge i utlandet? Og hvilken skole hun vil mest inn på og minst gå på. Hun tenkte mye på det hun ikke fikk sagt i ettertid, men det er jo ikke noe man får forandret eller gjort noe med. Man kan bare gjøre så godt man kan, og er det meningen pleier det man ønsker seg å legge seg til rette …

Etter intervjuet var gjennomført fikk datteren min beskjed om at det ville ta 5 til 7 dager før hun fikk svar på om hun kom inn eller ikke. Disse dagene har vært de lengste i vårt liv! Har prøvd å tenke på andre ting, men det har ikke vært mulig. Vi har ventet og tenkt og dagene har sneglet seg avgårde i sakte tempo. Jeg har prøvd å se for meg hvordan livet hennes og vårt vil bli om hun kommer inn på de ulike skolene forskjellige steder i verden. Jeg har sett på hjemmesidene til alle de ulike skolene, lest blogger skrevet av ulike UWC elever og sett masse You Tube videoer for å få et bedre inntrykk av hva som kan vente oss.

Nærmere 150 veldig skoleflinke norske elever på videregående over hele landet, kjempet i år om å få en av de 40 prestisjetunge plassene til UWC Norge og United World Colleges. Og nøyaktig 8 dager etter intervjuet fikk datteren min beskjed på mail om at hun er en av de heldige som kom gjennom nåløyet!!! Min datter er plukket ut til å starte i slutten av august på en internasjonal UWC skole. Nå venter 2 spennende år!! Jeg er i dag en veldig stolt og spent mamma. Litt misunnelig er jeg også på at hun får en så unik mulighet i livet. Kunne ønske jeg selv hadde vist om UWC og United Word Colleges når jeg var like gammel. Da hadde jeg ikke vært i tvil om å søke. UWC ser ut som en utrolig spennede opplevelse!! Nå gleder vi oss til fortsettelsen og til å komme på besøk til høsten. 

Mer enn dette kan jeg ikke røpe eller dele for øyeblikket. Jeg har nemlig ikke lov til fortelle på sosiale medier av UWC hvilken skole min datter er blitt nominert til foreløpig.

#uwc #uwcnorge #unitedworldcolleges #onsdag #college #utdanning #datter #reise #utveksling #mamma #mars

Booking.com
(function(d, sc, u) {
var s = d.createElement(sc), p = d.getElementsByTagName(sc)[0];
s.type = ‘text/javascript’;
s.async = true;
s.src = u + ‘?v=’ + (+new Date());
p.parentNode.insertBefore(s,p);
})(document, ‘script’, ‘//aff.bstatic.com/static/affiliate_base/js/flexiproduct.js’);
4 kommentarer

Siste innlegg