Tilbake til Vestlandet

Det er alltid mye vær og vind på Vestlandet om høsten og vinteren. Sist gang vi fløy hjem herfra var det full storm og flyturen var alt annet enn en behagelig opplevelse. Derfor pleier jeg alltid å følge nøye med på været før jeg bestiller flybilletter hit. Denne gang tenkte jeg det var greit å fly med et tidlig morgenfly for da er vinden ofte roligere, før den ofte pleier å øke voldsomt på utover dagen. Jeg spurte når vi gikk ombord, bare for å forsikre meg om at det ventet en rolig tur på oss, og fikk bekreftet fra flyvertinnen at hun ikke hadde fått beskjed om noe annet. Alt virket tilsynelatende greit når vi tok av fra Oslo tidlig i dag morges og satte kursen vestover. Piloten kom raskt på høytaleren og sa at vi hadde gunstig vind og at vi ville komme fram før tiden. Bokstavlig talt blåse bort på bare knappe 40 minutt!

Flyturen var i starten helt rolig og fin. Så kom piloten på høytaleren igjen i siste halvdel av turen og sa at det var veldig vindfult i havgapet på Vestlandet og at det kunne bli mye bevegelse i flyet og turbulens siste 15 minuttene før landing. Og det ble det! Voldsomt! Og mens vi satt i flyet da tenkte jeg på at dette er en flytur jeg ikke vil anbefale de som ikke er vant med røffe værforhold å ta på denne årstiden. Vi landet hardt og brutalt i mye vær og vind. Det regnet sidelengs og vi blåste inn på flyplassen. I løpet av dagen har vi opplevd alle årstider på en og samme dag. Helt vanlig vær her hjemme med andre ord. I morgen tidlig reiser vi allerede videre. Bare en kjapp tur innom her for å hilse på familie før ferden går videre til de neste planlagte stoppene på turen vår.

#vestlandet #reise #høstferie #uwc #oktober #foto

6 kommentarer

Siste innlegg