UWC Red Cross Nordic

I formiddag leide vi bil i Bergen og startet på siste del av denne reisen som var å besøke datteren min på UWC skolen hun går på. For et år siden fortalte hun meg at hun ønsket å flytte utenlands for å starte på United World Colleges noe som jeg aldri hadde hørt om før. Jeg ble med på et informasjonsmøte og begynte å forberede meg på at hun kanskje kom inn og fikk et av sine ønsker oppfylt når det gjaldt ønske om skole. Min datter ønsket seg Costa Rica, Italia og Wales. Hun var klar på at hun ønsket å reise ut av eget land. Noe hun også opplyste om i søknaden og når hun ble plukket ut til å komme på UWC intervju som en av 70 av alle søkere i år.

UWC har 17 ulike skoler over hele verden. Men når man søker seg inn på UWC søker man samtidig alle skolene, og man vet aldri hvor man blir plassert. Min datter var en av de heldige 40 som ble akseptert i år, men hun fikk ikke tilbud om plass på noen av skolene hun ønsket seg. Hun ble nominert til en plass på UWC Red Cross Nordic som ligger i Flekke i Fjaler. En liten bygd med knappe 240 innbyggere i Sogn og Fjordane!! Hun gikk mange runder med seg selv før hun takket ja til denne plassen. Hennes drøm var jo å gå på UWC men destinasjonen var ikke helt som hun hadde tenkt seg i det hele tatt.

Etter å ha snakket med andre elever på skolen og lest alt hun kom over om akkurat UWC RCN bestemte hun seg for å si ja til plassen, for man får kun denne ene muligheten. Og i fjor var det heller ingen av de 10 som sto på venteliste som fikk noen tilbud fordi ingen av de som fikk plass trakk seg. I august flyttet hun hit og jeg tror ikke hun lenger angrer et sekund etter at hun fant seg til rette på skolen og ble med kjent med andre elever. Skolen er internasjonal med elever fra hele verden og all undervisning er på engelsk. De som går her får IB og kan søke universiteter over hele verden etterpå.

Fra Bergen brukte vi 3, 5 timer på å komme oss hit. Omtrent 3 timer i bil og 30 minutt i båt fra Larvik til Oppedal. Førsteinntrykket for oss som aldri har vært i Sogn og Fjordane før er at naturen her er vanvittig vakker!! Men veiene var veldig svingete hele veien og den lille ble fort bilsyk. Når vi begynte å nærme oss Flekke og Fjaler tenkte vi at det så veldig øde og isolert ut i dette området. Men alle vi har hilst på av elever på skolen i dag sier de trives. De har alt de trenger og hverandre på skolen og ser fornøyde ut. Gjensynsgleden mellom liten og stor var i alle fall helt enorm i ettermiddag!! Vi også vært en liten tur i nabobyga Dale for å spise og handle der. Kjenner at nå er jeg helt ferdig etter alle inntrykkene jeg har fått i dag og en lang biltur. Men gleder meg til å se mer av skolen i morgen!

#uwc #uwcnorge #unitedworldcolleges #høst #reise

2 kommentarer
    1. Det var veldig fint å se hverandre igjen Laila MA – Rundt Ekvator! Kjekt å få hilse på alle vennene hun har fått fra hele verden også og som jeg har hørt om på telefon siste ukene. Fantastisk flott plass! Alt føles bare litt rart ut ennå … : D

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg