Flyskrekk

Klokken 09 i dag morges tok vi av fra Oslo og satte kursen mot Gdansk. Himmelen var knallblå og det var helt vindstille. Likevel blir jeg ofte stressa når det er klart for boarding. Etter en veldig ubehagelig flytur hjem fra Karibien for noen år siden i full storm, med voldsom turbulens og fall, har jeg slitt med å være ombord i fly etterpå. Jeg har vært på kurs for å prøve å kurere flyskrekken min helt vekk, men merker at jeg enda sliter med tankene om det ikke er helt normalt å være der høyt oppe i lufta uten å ha kontroll selv. Jeg kan ofte bli kaldsvett, anspent og urolig når jeg går ombord og en flytur venter. 

For meg føles det alltid ekstra trygt og godt å fly med SAS. De er alltid helt enestående mot meg når jeg skal ut å reise. De vet at jeg er en av de som elsker å reise, men ikke er like glad i å fly. Jeg kan bli skikkelig pysete om jeg lar nervene få ta overhånd. Når jeg trenger det lar SAS meg alltid få komme ombord først med min familie når jeg sier i fra at jeg gruer meg til flyturen. Da gir de meg litt tid alene til å hilse på de som jobber ombord og det hjelper masse. I dag fikk jeg tid sammen med pilotene, som var engelske, i cocpit alene før vi tok av. Når jeg får treffe og se de som sitter bak spakene før vi tar av, høre at flyværet blir bra og vet at de også vet om meg, så går det så mye bedre å være høyt der oppe i lufta. Når vi først er der oppe prøver jeg også å holde meg opptatt med noe. Enten det er å lese SAS bladet 100 ganger etter hverandre eller å se på bilder. Den minste er opptatt med å se på Ipad og de andre rundt meg pleier alltid å bare sovne. 

SAS flyet vi tok i dag morges var helt flunkende nytt. Merket at det var nesten lydløst ombord og var en mye mer behagelig opplevelse enn de gamle flyene til SAS. Hele besetningen ombord  i dag var fra England med base på Heathrow. De var kjempefine alle sammen! Det var som piloten hadde lovet meg på forhånd, helt blikkstille i lufta under flyturen. Knapt en eneste bevegelse. Og da er det mye lettere å slappe av. Min yngste ELSKER å fly og det fint å se at for henne er en flytur helt bekymringsløst. Etter 1 time og 15 minutt landet vi i Gdansk igjen. Været er fint og mildt her nede og tror det blir null problem at jeg glemte jakken hjemme i dag morges. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg