Tanker om Thomas Cook sin konkurs

Det kom ikke som en stor overraskelse at reiseselskapet Thomas Cook har slått seg konkurs. Trenden blant reisende er å sette sammen reisene sine selv, og sånn har det vært i mange år. Med dagens teknologi har alle tilgang til bookingsider for hoteller og flyselskap og kan være sitt eget reiseselskap. Det er sjelden man har behov for å gå via et annet selskap når man skal bestille en reise lenger. Reisende liker å bestemme selv når de skal reise og når de skal reise hjem. Vi liker å sette sammen vår egen ferie og ha valgfrihet.

Vi har som andre familier reist flere ganger med Ving og Thomas Cook til både Thailand, Sunwing hoteller, til Ibiza og Mallorca bare for å nevne noe. Hver eneste gang vi har vært med på en pakkereise har vi tenkt at vi kunne ha ordnet det billigere selv og at avreisetidspunktet feks ikke passet oss helt. Jeg må også innrømme at jeg var innom Ving sine sider når jeg kikket på høstferie for å se om det fantes noen tilbud, men fant fort ut at det var mye billigere å ordne det selv. Ving sine turer for høstferien passet heller ikke med avreisen og hjemreisen vi ønsket oss i forhold til skole og jobb. Og det er akkurat dette mange familier og reisende har funnet ut, at pakkereiseselskapene tilbyr lite fleksibilitet og skrur opp prisene så mye i skoleferiene at det ikke er verdt å bestille noe lenger. Det er i dag blitt lettere å ordne reisene sine selv.

Jeg tror pakkereiseselskapene sin tid er forbi. Folk flest er lei av skjulte gebyr, dårlige betalingsvilkår, høye betalingsgebyr, lite fleksibilitet og valgmuligheter når det gjelder reisen, mangelfull totalpris og villedende markedsføring. Det hjelper ikke at de har lokket med reisegaranti om man bestiller gjennom de. De fleste har reiseforsikring og satser heller på at det ordner seg på en eller annen måte om et fly blir innstilt eller om det skulle oppstå sykdom på reisen. Pakkereiser har kanskje vært fint for noen, men ikke for de fleste.

4 kommentarer
      1. Jeg vet at for mange er det stor trygghet å bestille pakkereiser. Jeg er fan av å ordne alt selv. Når vi skal på cruise bestiller jeg alltid fly en dag tidligere ned så jeg er sikker på at vi har tid til å komme oss dit vi skal om noe skulle skje. Flyselskapene har også et ansvar for å sørge for å få deg fram, og derfor er ikke den dyre pakkereisen så viktig for meg. Min erfaring er at det er billigere å ordne en reise selv, enn å betale en hel liten formue ekstra for å få et selskap til å gjøre akkurat det samme for deg. I dag tror jeg mange er lei seg for at et selskap som Ving og Thomas Cook er konkurs, mens andre har sett dette komme lenge. Det er en tid for alt, også for masseturisme.

      2. Forandringer kan ofte være positivt! Jeg håper de lytter til de reisende om de gjenoppstår og hører hvordan reisende ønsker å ha det. Ellers vil det ikke lenger være et marked for selskap som tilbyr såkalte pakkereiser. Jeg reiser på ferie om en uke og har pakket ferien min helt selv! 😀

    1. Betaler ikke bestandig en formue. Vi betaler nå 10 tusen tilsammen for to, for fly tr til USA, inkl mat, bagasje og transfer. Man får kjøpe billigbilletter nå på fly hos cruiseselskapene hvis man betaler flyet med en gang. Vi bestilte hver for seg i ferien, ble ikke billigere, så det kommer nok an på hvor du skal reise. Men at det blir forandringer, ja det blir det nok.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg