Til topps i Gdansk

Tidlig i går formiddag landet vi i Gdansk. Vi gjorde som sist vi var her når vi hadde fått koffertene våre, tok en taxi til hotellet. Her koster det ingenting å ta taxi. Enkelt og greit. Ikke er det langt inn til Gdansk fra flyplassen heller. Vi sjekket inn på hotellet, men fikk beskjed om at rommet ikke var klart før klokken 15. Gjorde egentlig ingenting. Vi plasserte koffertene våre på oppbevaring bestemte oss for å utforske det vi ikke så sist av Gamlebyen i Gdansk mens vi ventet. Været her nede var også mye bedre enn hva vi hadde trodd på forhånd. Blå himmel og mildt. En av de første tingene vi gjorde etter vi kom tilbake til Gdansk igjen, var å klatre opp de 409 trappetrinnene i det 82 meter høye og gamle klokketårnet på St. Mary’s kirken. Jeg hadde lest før vi dro at dette er det beste utsiktspunktet i Gdansk og over Gamlebyen, og noe som er verdt å få med seg. Kirken er det høyeste bygget i Gdansk og er lett å få øye på. Den ligger midt i hjertet av Gamlebyen.

Maria-kirken i Gdansk er den største mursteinskirken i verden. Kirken har 31 kapell, 7 ulike innganger og har plass til 25 000 mennesker! Inngangen til klokketårnet ligger på baksiden av kirken. Det koster omtrent 20 norske kroner i inngangspenger om man vil ta turen opp hit. Noe som er verdt hver krone! Det er bare å glemme ut at man har høydeskrekk eller klaustroforbi og bite tennene sammen om man vil opp hit. De første 200 trappetrinnene opp er på veldig smale og svingete trapper som man føler aldri tar slutt. De er så smale at bare en og en person kan gå her om gangen. Når man kommer lengre opp blir det mindre smalt. De neste trappetrinnene kan være en utfordring for høydeskrekken. Da ser man nemlig rett ned i kirketårnet og det blir etterhvert veldig høyt rett ned!

Må innrømme at jeg flere ganger hadde lyst til å gi opp og gå ned igjen pga høyden. Men så møtte jeg 2 damer som var på vei ned igjen fra toppen når jeg kom til trinn 270. De sa det var ingen grunn til ikke å fullføre, så da ble jeg motivert til å klare å komme meg til toppen. Følte at de siste trappene opp gikk ganske fort og greit. Plutselig var jeg på trinn 400 og da er der bare 1 bratt trapp som går rett opp igjen.  Fra toppen av klokketårnet som er fra år 1502 (!), får man får 360 graders panoramautsikt og fine bilder av denne flotte byen. Det gikk egentlig mye bedre enn jeg hadde trodd og stå på toppen av tårnet. Det blåste ikke og rekkverket er såpass høyt at man ikke tenker på hvor høyt oppe man er der da. Himmelen var blå og jeg ble belønnet med den flotteste utsikten utover Gdansk som man kan tenke seg. Perfekt ting å gjøre rett etter en flytur, når adrenaliet fremdeles er høyt, og man tror det er helt normalt å være høyt oppe i lufta. Kjempebra trim også!