Tilbake til Positano

Listen over vakre steder i Italia som jeg har forelsket meg i begynner å bli lang. Den første plassen var Capri. Alle de hvite husene langs de bratte klippene tok fullstendig pusten fra meg første gang vi var der. I løpet av årene er det flere plasser som har fått hjertet mitt til å banke litt fortere. Portofino, Manarola og Riomaggiore i Cinque Terre, flere av øyene i Venezia som Burano og Murano, fiskelandsbyen Camogli utenfor Genova, Taormina i Sicilia, Amalfi og ikke minst Positano på Amalfikysten. Positano besøkte vi for første gang i fjor når vi var med på en tur til byene på Amalfikysten.

Positano er den vakreste av alle byene på Amalfikysten og jeg falt pladask! Dette er et sted jeg har hatt lyst til å besøke lenge. Byen er bitteliten og alt ligger i høyden. Mine eldste døtre var ikke med her i fjor så har tenkt at dette var en plass jeg også hadde lyst til å vise de. Jeg fikk muligheten når vi nå kom tilbake til Napoli igjen i juli og bestemte oss for å besøke Pompeii. Vi booket turen med et firma som hadde en tur som kunne ta oss både til Positano og Pompeii. Vi valgte å droppe stopp i Sorrento siden vi har vært der før. Se mer HER!

Fra Napoli kan det fort ta 2 timer å komme hit en vei med bil. Drar man hit i helgene er det mye trafikk og man kan fort bli stående fast i trafikken.  Amalfikysten er nemlig også populært blant de lokale som gjerne tar seg tur hit i helgene. Det er også mange turer hit for cruiseturistene, så lurt å dra tidlig på morgenen. Det finnes ikke tog til Positano, men det går en båt. Vi fant ut at den ikke går så ofte og at det letteste ble å kjøre. Veiene hit er veldig svingete og det er lett å bli bilsyk. De fleste sjåførene pleier å stoppe på utsiktspunkt underveis så man får en liten pause og frisk luft. Vår sjåfør stoppet et sted nær Sorrento og da viste vi at det ikke var så langt igjen.

Vi ble satt av øverst på Positano når vi omsider kom fram og gikk ned til selve ‘sentrum’ av den vesle byen. Det tar fort en stund å gå ned. Langs veien ned er det så flott utsikt at man stopper opp hele tiden for å ta bilder og da tar det dobbelt så lang tid. Det finnes en trapp som går ned og som faktisk er en snarvei ned til byen. Så om man skal dit og man ser en trapp på venstre side når man kommer dit, er det verdt å gå ned her. Da sparer man masse tid fremfor å følge veien som går helt ned. Selve sentrum er bittelite! Når man står her skjønner man hvorfor alle sier at det holder og er nok med 1 time her.

Personlig så ville jeg ikke valgt å bo på hotellene her. De dyreste hotellene koster gjerne 10 000 kr natta eller mer. Mange velger derfor å bo i Sorrento hvor prisene er lavere og det finnes noe for oss med mer normal lommebok. Det holder å reise innom her på dagstur siden plassen er så liten. Tror det er veldig slitsomt å bo her flere dager fordi hver eneste formiddag kommer det et hav av turister som vil se byen. Hver formiddag kommer det en hel haug med busser og båter som er overfylte av ivrige besøkende og det kan fort bli for mye på den lille plassen. Derfor er mitt beste tips å komme hit tidlig og dra igjen når du merker at alle de andre turistene kommer.

Selv om vi ikke hadde nok tid i Pompeii på denne turen fikk vi i det minste Positano for oss selv en god stund. Når vi skulle gå fra Positano kom vi midt i køen av enormt mange turister som skulle ned, (se for deg Oslo på 17 mai i forhold til mengden mennesker), og vi tenkte at det var fint å slippe å være der sammen med så mange. Derfor er der lurt å komme til stedet som er lengst vekk før alle bussene og båtene kommer dit, og heller ta det som er nærmere Napoli til slutt. Jeg er glad for ar mine eldste døtre fikk sett og oppleve Positano før det ble for mange mennesker der, og de er glade for at de fikk sett det når det nesten bare var de lokale der.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg