Tilbake til Sopot

I går reiste vi tilbake til flotte Sopot en tur. På mandag kom en familie vi kjenner fra Oslo ned hit. De har aldri vært her før, og vi fant ut at vi hadde lyst til å vise de strendene i denne fine badebyen. Sist vi var her tok vi taxi bort. Denne gang bestemte vi oss for å ta toget siden vi var mange som skulle dit. Togstasjonen i Gdansk ligger 500 meter fra kjøpesenteret Forum Gdansk, som ikke er langt å gå fra Gamlebyen. Jeg hadde hørt på forhånd at det er billig for togbilletter her, men det var ikke like lett å få kjøpt de. Flere som jobber på togstasjonen forstår ikke og snakker ikke engelsk! Det er ganske så håpløst i en by hvor det er så mange turister. Men når togbillettene omsider var kjøpt, kom vi oss på toget.

Tog til Sopot går ofte og tar bare 10 minutt. Fra togstasjonen er det ikke langt å gå ned til de lange strendene og bryggen som vi gikk tur på. Man rusler bare gjennom de bilfrie handlegatene også er man der. I Sopot finner man en lang brygge man kan gå ut på, og det er et must om man er her. Moloen er Europas lengste trebrygge og er hele 511, 5 meter lang! På denne bryggen som stikker ut fra stranden i Sopot, kan barna løpe og fra dette stedet får man også flott utsikt utover havet, strendene og Sopot. Etter vi hadde ruslet rundt her en stund i det fine været var vi å spiste på Billys, som er en retro-diner, og ligger like ved stranden. Sopot er en liten fin by som er vel verdt et besøk om man er i Gdansk. Jeg ville nok ikke ha bodd her, men heller dratt på dagstur noen timer.